Portul popular în creația plasticienilor moldoveni în perioada anilor ’50 ai secolului XX
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
395 8
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-25 07:45
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
391:75.03(478)"XX" (1)
Îmbrăcăminte. Costume. Costume naționale. Modă. Podoabe (275)
Pictură (403)
SM ISO690:2012
ROCACIUC, Victoria. Portul popular în creația plasticienilor moldoveni în perioada anilor ’50 ai secolului XX. In: Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului, 22 iunie 2021, Chişinău. Chișinău: Tipogr. „Notograf Prim”, 2021, Ediția 1, p. 37. ISBN 978-9975-62-434-3..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului
Ediția 1, 2021
Conferința "Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului"
Chişinău, Moldova, 22 iunie 2021

Portul popular în creația plasticienilor moldoveni în perioada anilor ’50 ai secolului XX

CZU: 391:75.03(478)"XX"

Pag. 37-37

Rocaciuc Victoria
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
Disponibil în IBN: 26 iulie 2021


Rezumat

frecvent în arta plastică moldovenească. Am putea aduce exemple de opere, ce reflectă vestimentația traițională, aparținând oricărui domeniu al artelor plastice naționale: pictura monumentală și de șevalet, grafica (de șevalet, de carte, afișe, pliante publicitare etc.), sculptura, scenografia, artele decorativ-aplicate: ceramica, prelucrarea artistică a lemnului, goblenul etc. În creația artiștilor plastici moldoveni, portul popular poate fi atestat în toată varietatea genurilor, tehnicilor, stilurilor, manierelor și mijloacelor artistice. În prezent, arta contemporană este inspirată mult de tradițiile populare. Elemente și detalii ale portului popular servesc drept sursă de inspirație pentru designerii de vestimentație și artiștii din alte domenii. Studiul de față este axat pe cercetarea operelor, ce țin de diferite domenii, fiind semnate de artiști plastici moldoveni într-un deceniu de început al perioadei sovietice (anii 1950) – perioadă a schimbărilor istorice în arta plastică națională, marcată de ideologia și stilistica realismului socialist. În perioada menționată, portul popular a fost, de asemenea, abordat în lucrările plasticienilor moldoveni, încusiv în ilustrarea operelor literare (poezii, povești, legende, snoave, nuvele etc.). Este deosebit de importantă ilustrarea scrierilor pentru copii, deoarece anume în copilărie micilor cititori li se cultivă bazele și aptitudinile estetice și artistice. Desenul, caracterul narativ al detaliilor imaginilor grafice realizate în acea perioadă corespunde cu fidelitate ideilor textuale. Artiștii țineau cont de acestea și le reflectau în funcție de pregătirea lor profesională, pecum și de capacitățile intelectuale și creative individuale. În acele timpuri, redactorul artistic al editurii putea să impună adaptarea ilustațiilor pentru viitoarea carte, reieșind din respectarea stilisticii și aspectului etnografic al subiectului abordat în text. Astfel, datorită unor însemnări, notate pe originalele schițelor semnate de graficienii de carte moldoveni, cunoaștem că artișii uneori au fost nevoiți să modifice careva detalii din imagini, ca acestea să corespundă culturii autohtone. În perioada sovietică, la fel de serios se analiza și forma plastică de tratare a subietului literar, astfel autorilor li se cerea să fie cât mai preciși în reflectarea exactă a ideilor abordate în plan artistic. În comunicare vor fi analizate operele artiștilor marcanți pentru perioada de început a epocii sovietice: Valentina Rusu-Ciobanu, Mihai Grecu, Moisei Gamburd, Igor Vieru, Serghei Ciokolov, Ilia Bogdesco și Oskar Kacearov, Boris Nesvedov, Valentina Neceaev, Claudia Cobizev, Leonid Grigorașenco, Ghennadi Zîkov, Filimon Hămuraru, Iacob și Lev Averbuh, Anatolii Șubin etc. Așadar, studierea abordărilor plastice ale aspectelor vestimentare în diverse domenii și genuri artistice poate lărgi cunoștințele noastre despre evoluția proceselor creatoare naționale, într-o anumită etapă istorică.