Portul popular din Valea Jiului – expresie a vieţii sociale şi artistice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
387 13
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-09 00:24
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
391(498) (14)
Îmbrăcăminte. Costume. Costume naționale. Modă. Podoabe (275)
SM ISO690:2012
BODA, Gherghina. Portul popular din Valea Jiului – expresie a vieţii sociale şi artistice. In: Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului, 22 iunie 2021, Chişinău. Chișinău: Tipogr. „Notograf Prim”, 2021, Ediția 1, p. 12. ISBN 978-9975-62-434-3..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului
Ediția 1, 2021
Conferința "Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului"
Chişinău, Moldova, 22 iunie 2021

Portul popular din Valea Jiului – expresie a vieţii sociale şi artistice

CZU: 391(498)

Pag. 12-12

Boda Gherghina
 
Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane
 
 
Disponibil în IBN: 26 iulie 2021


Rezumat

Portul popular din Valea Jiului ocupă primul loc în ansamblul manifestărilor populare jieneşti, reprezentând un mijloc de exprimare a valorilor spirituale, definindu-se în acest context ca o remarcabilă realizare artistică. Piesele costumului popular sunt caracterizate de simplitate şi robusteţe, reflectând însuşi modul de viaţă şi firea oţelită a locuitorilor din această zonă preponderent muntoasă. Liniile drepte ale croiului, materialul gros al pănurii şi al ţesăturilor pentru şorţuri, catrinţe şi rochii de lână, lungimea unor piese ca şubele, cojoacele, chepenegele, cămăşile femeieşti şi bărbăteşti, contrastul dintre culoritul, de regulă sobru, precum şi alte carcateristici ale costumului reflectă tocmai modul de viaţă al jienilor. În liniile sale fundamentale portul păstrează caracteristicile specifice unei populaţii care vreme de secole s-a îndeletnicit cu agricultura, păstoritul şi creşterea vitelor, ceea ce îi conferă un caracter funcţional. Costumul popular jienesc nu reprezintă o particularitate a regiunii, ci se prezintă ca una dintre variatele tipuri ale portului transilvănean, dar cu elemente particulare care conferă specificitate, elemente care au cunoscut o evoluţie continuă, de influenţe necontenite şi de coexistenţă a mai multor forme paralele în structura pieselor de costum, o sinteză nouă de elemente vechi. Preferinţele stilului estetic sunt percepute nu numai pe plan exterior, ci şi pe plan interior, ca reflectări ale unor atitudini psihice, ale unor procese interioare adânci, dispoziţii şi reacţii ale sufletului omului creator de cultură materială şi spirituală. Se observă o simetrie statică, sculpturală a costumului, cu un fond neutru, alb, brun sau negru, o slabă dezvoltare a câmpurilor ornamentale, o sintaxă decorativă simplă, o organicitate şi logică stringentă a ideoplasticii ce dă naştere motivului ornamental propriuzis, un colorit sobru, toate acestea reprezentând principalele sale caractere estetice.