Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
487 51 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-20 12:35 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
37.01 (4228) |
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3885) |
SM ISO690:2012 CRISTEA, Sorin. Autonomie și responsabilitate în educație. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2021, nr. 3(127), pp. 53-56. ISSN 1810-6455. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.5036104 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională | ||||||
Numărul 3(127) / 2021 / ISSN 1810-6455 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.5036104 | ||||||
CZU: 37.01 | ||||||
Pag. 53-56 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Autonomia şi responsabilitatea în educaţie constituie un concept pedagogic operaţional derivat din conceptele pedagogice fundamentale care definesc normativitatea pedagogică şi finalităţile sistemului şi ale procesului de învăţământ. La acest nivel, trebuie evidenţiată dubla semnificaţie a conceptului, care fixează, epistemologic şi operaţional, sfera sa de referinţă: a) normativă – autonomia implică responsabilitatea în educaţie, care concentrează axiologic un ansamblu de imperative categorice (axiomele şi legile educaţiei) şi ipotetice (principiile educaţiei/instruirii); b) teleologică – autonomia este implicată în definirea idealului educaţiei – personalitatea autonomă şi inovatoare – responsabilizată pe termen lung, global, social şi psihologic. Datorită importanţei sale, autonomia în educaţie tinde să devină obiect de studiu specific al unei noi ştiinţe a educaţiei cu caracter aplicativ, pedagogia autonomiei, construită metodologic prin valorificarea resurselor speciale ale cercetării de tip intradisciplinar (care implică raportarea la ştiinţele pedagogice fundamentale: teoria generală a educaţiei, didactica generală, teoria generală a curriculumului) şi interdisciplinar (care implică raportarea la sociologia educaţiei/politica educaţiei şi la managementul educaţiei/managementul organizaţiei şcolare). |
||||||
Cuvinte-cheie responsabilitate, autonomie, responsibility, Autonomy |
||||||
|