Dezvoltarea modelului de formare a competențelor profesionale și prognozare a nevoilor economiei naționale în specialiști cu studii superioare economice
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
299 1
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-02 10:49
SM ISO690:2012
TIRŞU, Valentina. Dezvoltarea modelului de formare a competențelor profesionale și prognozare a nevoilor economiei naționale în specialiști cu studii superioare economice . In: Buletinul Inovațiilor al Centrului de Inovare și Transfer Tehnologic , 2019, nr. 3, pp. 37-38. ISSN 2537-6411.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Buletinul Inovațiilor al Centrului de Inovare și Transfer Tehnologic
Numărul 3 / 2019 / ISSN 2537-6411 /ISSNe 2537-642X

Dezvoltarea modelului de formare a competențelor profesionale și prognozare a nevoilor economiei naționale în specialiști cu studii superioare economice

Model development training skills and forecasting needs national economy the economic specialists with higher education


Pag. 37-38

Tirşu Valentina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 18 iunie 2021


Rezumat

Pentru ca învățământul superior economic să exercite un rol proeminent în dezvoltarea socio-economică a țării, este oportun ca formarea specialiștilor în instituțiile de învățământ superior economic să se realizeze luând în considerare nevoile actuale și viitoare ale economiei naționale în actualizarea și îmbogățirea personalului cu calificare înaltă. Prin urmare, este deosebit de important să se dezvolte un sistem de prognoză a nevoilor economiei naționale în personal de diferite calificări economice, care să permită formarea unei structuri optime pentru instruirea specialiștilor de calificarea solicitată. Considerăm oportun pentru Republica noastră să propunem un model de formare a competențelor profesionale în instituțiile de învățământ superior economic care, ulterior, fiind dezvoltat, va avea capacitatea de a constitui baza pentru dezvoltarea unui model conceptual de interacțiune între universități și subiecții pieței muncii în specialitățile orientării economice pentru elaborarea listei competențelor necesare pe care specialiștii din domeniul economic ar trebui să le obțină în timpul procesului de formare. Ca rezultat autorul, în baza consultărilor riguroase cu reprezentanții structurilor de business, propune un set de competențe necesare pentru specialitățile economice ale universităților. În același timp, subliniem că s-a pornit de la faptul că competențele dobândite ar trebui să formeze printer absolvenți nu numai profesionalismul, ci și normele morale ale comportamentului viitorului angajat. În consecință, implementarea eficientă a unei abordări bazate pe competențe în sistemul de învățământ profesional superior presupune participarea activă nu numai a cadrelor universitare, ci și a angajatorilor, studenților și altor părți interesate de rezultatele finale ale procesului educațional economic.

Because higher economic education to exert a prominent role in the socioeconomic development of the country, it is appropriate for the training of specialists in higher education economical to achieve considering the current and future needs of the national economy in updating and personal enrichment highly qualified . Therefore, it is particularly important to develop a system of national economic forecasting needs of skilled personnel economical, allowing the formation of an optimal training of qualified specialists required. We seem appropriate for our country to propose a training model of professional competencies in higher education economic subsequently being developed, will be able to provide a basis for developing a conceptual model of interaction between universities and subjects of labor market specialties orientation economic development skills necessary to that economic professionals should acquire during training. As a result, the author, based on close consultation with the representatives of business, proposes a set of skills necessary for economic specialties universities. At the same time, we stress that the starting point was that the skills acquired should form among graduates not only professionalism but also moral norms of behaviour prospective employee. Consequently, effective implementation of a competence-based approach in higher vocational education system involves active participation not only academics, but also employers, students and other stakeholders of the final results of the educational process economically.