Identități în derivă: genul de cantată în creația componistică moldovenească. Modernizarea cantatei în viziunea compozitorului Oleg Palymski
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
320 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-12 12:18
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[78.071.1+783.3](478) (1)
Muzică (1804)
Muzică bisericească. Muzică sacră. Muzică religioasă (132)
SM ISO690:2012
BARBAS, Valeria. Identități în derivă: genul de cantată în creația componistică moldovenească. Modernizarea cantatei în viziunea compozitorului Oleg Palymski. In: Arta , 2020, nr. 2(AAV), pp. 47-57. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4337669
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2020 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Identități în derivă: genul de cantată în creația componistică moldovenească. Modernizarea cantatei în viziunea compozitorului Oleg Palymski

Drifting identities: the cantata genre in Moldovan academic music. Modernization of the cantata in the postmodern view of composer Oleg Palymski

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4337669
CZU: [78.071.1+783.3](478)

Pag. 47-57

Barbas Valeria
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 6 iunie 2021


Rezumat

În prezentul articol autoarea urmăreşte traseul de evoluţie a genului de cantată în creaţia componistică moldovenească, realizând o etapizare de la debutul secolului al XX-lea până în perioada secolului al XXI-lea, anii 2000, relevând anumite particularităţi distincte genuistice şi tematice, conceptuale şi tehnologice supuse unor procese transformatorii, inclusiv identitare. În segmentul temporal 1940–1991, cantata află numeroase abordări componistice relevate de mai multe generaţii de compozitori moldoveni, are loc o perfecţionare a măiestriei în ceea ce priveşte formele vocal-simfonice de amploare, o extindere genuistică prin fuziunea cu alte genuri, totodată, sub presiunea ideologică şi relevând conjunctura timpului, se configurează cantata sovietică moldovenească cu trăsături identitare muzical-stilistice specifice punctate de autoare. Sunt investigate transformările cantatei ulterior căderii Blocului Estic, sub aspect de emancipare a genului cu exemple de referinţă din componistica autohtonă. Finalmente, cercetarea de faţă se focusează pe cantata „Esenţa cuvintelor” semnată de compozitorul Oleg Palymski în 2013, drept exemplu de modernizare a genului sub diverse aspecte de simbioză a elementelor tradiţionale a muzicii de cult cu inovaţiile tendiţelor muzicii (post)moderne academice universale.

In the present article, the author investigates the path of the evolution of the genre of cantata in Moldovan academic music composition, divides it into stages from the beginning of the XX century to the period of the XXI century, the 2000s, and reveals certain distinct genre, identity and thematic particularities, submitted to transformative processes. In the time segment of 1940–1991, the cantata finds numerous compositional approaches revealed by several generations of Moldovan composers. Certain improvement of mastery in terms of vocal-symphonic forms of magnitude can be observed, as well as a genuine extension by merging with other genres. However, under ideological pressure and the conjuncture of time, the Moldovan Soviet cantata is configured with specific musical-stylistic identity features punctuated by the author. The transformations of the cantata after the fall of the Eastern Bloc are investigated, in terms of emancipation of the genre with reference examples from the local composition. Finally, the research focuses on the cantata “The Essence of Words” signed by composer Oleg Palymski in 2013, as an example of modernizing the genre in various aspects of symbiosis of traditional elements of cult music with innovations of (post) modern academic universal music tendencies.

Cuvinte-cheie
cantată, Oleg Palymski, cantata secolului XXI, nova musica sacra, muzică nouă, cantata sovietică moldovenească, identitate muzicală, identităţi în derivă, post-sovietic, post-socialist, postmodern,

cantată, Oleg Palymski, XXI century cantata, nova musica sacra, new music, Moldovan Soviet cantata, musical identity, drifting identities, Post-Soviet, post-socialist, postmodern