Ștefan Bârsănescu – promotor al culturii universale: de la pedagogie la inconștientul colectiv
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
398 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-29 19:50
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37(091) (14)
Educație (14312)
SM ISO690:2012
SOVA, Simona-Andreea. Ștefan Bârsănescu – promotor al culturii universale: de la pedagogie la inconștientul colectiv. In: Probleme actuale ale ştiinţelor umanistice.: Analele științifice ale doctoranzilor și competitorilor, Ed. 18, 1 ianuarie 2019, Chişinău. Chișinău: CEP UPS „I.Creangă”, 2019, Vol.18, Partea 2, pp. 243-252. ISBN 978-9975-46-422-2. ISSN 1857-0267.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Probleme actuale ale ştiinţelor umanistice.
Vol.18, Partea 2, 2019
Conferința "Probleme actuale ale ştiinţelor umanistice."
18, Chişinău, Moldova, 1 ianuarie 2019

Ștefan Bârsănescu – promotor al culturii universale: de la pedagogie la inconștientul colectiv

CZU: 37(091)

Pag. 243-252

Sova Simona-Andreea
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 3 iunie 2021


Rezumat

As it happened with few great pedagogues of the world, the analytical approach of the Romanian scholar has, over time, had a profound cultural purpose. To this, its restlessness may also have had its contribution, specific to tragic destinies. By resorting to the theme of the archetype and the collective unconscious, intensely present in Carl Jung, Stefan Barsanescu demonstrates that the principles of education have an iterative nature in heterogeneous and different georgafic cultural spaces. The field of culture is understood both in its relationship with the culture-generating group and the way it integrates into an unconscious space that goes beyond the individual's knowledge horizon. The ideology of the Romanian essayist and pedagogue, with some roots in Jung's psychoanalysis, is supported by the discourse on individual and collective debt, seeing the evolution and contribution to the universal plan of culture through a collective effort, consciously assumed. There is for Stefan Barsanescu a psychological dimension of culture, with all its specific elements. The Jungian effect on the importance of personal development by accessing the archetype, can be seen in the representations of the pedagogue from Iasi about the nature and the role of education.

Așa cum s-a întâmplat cu puțini dintre marii pedagogi ai lumii, demersul analitic al savantului român a avut, în timp, o finalitate profund culturală. Poate să fi contribuit la asta și spiritul său neliniștit, specific destinelor tragice. Făcând recurs la tema arhetipului și a inconștientului colectiv, prezentă intens la Carl Jung, Ștefan Bârsănescu demonstrează că principiile educației au caracter iterativ în spații culturale eterogene și diferite geografic. Terenul culturii e înțeles atât în relația sa cu grupul generator de cultură, cât și cu modul în care acesta se integrează într-un spațiu inconștient, ce depășește orizontul de cunoaștere individual. Ideologia eseistului și pedagogului român, cu unele rădăcini în psihanaliza lui Jung, e sprijinită de discursul privind datoria individuală și colectivă, văzând evoluția și contribuția la planul universal al culturii printr-un efort colectiv, asumat conștient. Există, pentru Ștefan Bârsănescu, o dimensiune psihologică a culturii, cu toate elementele ei specifice. Efectul jungian privind importanța dezvoltării personale, prin accesarea arhetipului, se vede în reprezentările pedagogului ieșean despre natura și rolul educației.

Cuvinte-cheie
Ștefan, Bârsănescu – promotor al culturii universale: de la pedagogie la inconștientul colectiv,

cultură, inconștient colectiv, pedagogie, trăirea ideilor, contagiune, analitic, simbol.