Studiul unei icoane din secolul al XIX-lea: determinarea stării de conservare și a tehnologiei de punere în operă prin analiza materialelor
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
355 11
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-22 22:34
SM ISO690:2012
MUNTEANU, Marius, SANDU, Ion, VASILACHE, Viorica, SANDU, Irina Crina Anca. Studiul unei icoane din secolul al XIX-lea: determinarea stării de conservare și a tehnologiei de punere în operă prin analiza materialelor. In: Cucuteni - 5000 Redivivus: Ştiinţe exacte şi mai puţin exacte: Ştiinţe exacte şi mai puţin exacte, Ed. 9, 24-26 octombrie 2014, Chişinău. Chişinău: Tehnica-Info, 2014, Ediția 9, pp. 69-77. ISBN 978-9975-63-368-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Cucuteni - 5000 Redivivus: Ştiinţe exacte şi mai puţin exacte
Ediția 9, 2014
Simpozionul "Cucuteni - 5000 Redivivus: Ştiinţe exacte şi mai puţin exacte"
9, Chişinău, Moldova, 24-26 octombrie 2014

Studiul unei icoane din secolul al XIX-lea: determinarea stării de conservare și a tehnologiei de punere în operă prin analiza materialelor


Pag. 69-77

Munteanu Marius1, Sandu Ion12, Vasilache Viorica12, Sandu Irina Crina Anca3
 
1 Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iaşi,
2 Departamentul Cercetare-Dezvoltare-Inovare Forumul Inventatorilor Români,
3 University of Evora
 
 
Disponibil în IBN: 30 mai 2021


Rezumat

Lucrarea prezintă starea de conservare a unei icoane de secol XIX, evaluată prin analizarea materialelor, tehnicilor artistice și tehnologiilor de punere în operă. Icoana face parte din colecția mânăstirii Tazlău și este realizată pe un suport de lemn de tei din trei blaturi, cu un strat subțire de preparație (3mm), în tehnica tempera grasă, de un autor necunoscut. Tema icoanei pictate în stil neobizantin este „Sfântul Ioan Botezătorul”. Profetul este realizat în picioare, îmbrăcat cu un veșmânt verde cu lumini galben-aurii. El oferă cu mâna stângă arhierească binecuvântare, în timp ce în mâna dreaptă ține un papirus, cu următorul text în limba greacă:„din cele ce vedem cu ochii, se înțelege împărăția cerurilor”. Fundalul icooanei este împărțit, în partea superioară fiind cerul albastru-verde, iar în partea inferioară pământul verde-maro. Pictura este simetrică și încadrată de un chenar de culoare neagră, acoperit pe alocuri cu pigment galben-auriu. Panoul este realizat din trei scânduri, prelucrate radial, ce sunt fixate pe verso de două traverse. Atât suportul de lemn, cât și stratul de pictural prezintă o serie de deteriorări și degradări, ce au fost identificate împreună cu cauzele lor. Pentru determinarea evoluției proceselor de deteriorare și degradare și a caracteristicilor arheometrice ale icoanei, în vederea autentificării, patru probe au fost prelevate din zone deja desprinse ale stratului pictural. Acestea au fost mai apoi prelucrate și supuse analizelor OM, SEM-EDX și micro-FTIR. În baza elemenților chimici identificați cu ajutorul EDX și confirmați apoi prin prezența peakurilor corespondente în spectrele microFTIR, s-au identificat pigmenții, lianții și materialele peliculogene de protecție folosite de artist. Informațiile obținute vor fi folosite în vederea elaborării unui protocol de restaurare a icoanei luată în studiu.