Arta pentru bani
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
307 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-01-08 20:24
SM ISO690:2012
STOLERIU, Adrian. Arta pentru bani. In: International Conference of Young Researchers , 6-7 noiembrie 2008, Chişinău. Chişinău: Tipogr. Simbol-NP SRL, 2008, Ediția 6, p. 182. ISBN 978-9975-70-769-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
International Conference of Young Researchers
Ediția 6, 2008
Conferința "International Conference of Young Researchers "
Chişinău, Moldova, 6-7 noiembrie 2008

Arta pentru bani


Pag. 182-182

Stoleriu Adrian
 
Universitatea de Arte „George Enescu”, Iaşi
 
Disponibil în IBN: 26 mai 2021


Rezumat

Articolul, “Arta pentru bani” tratează una dintre cele mai acute problematici contemporane, şi nu numai, una dintre cele mai intense polemici existente de-a lungul timpului în cadrul lumii artistice. Arta şi banii reprezintă două concepte adiacente vieţii culturale si sociale a omului, reprezentând două necesităţi fundamentale ale dezvoltării, existenţei şi bunăstării individului. Studiul de faţă tratează sub formă interogativă aportul şi influenţa banilor asupra domeniului artei, generând prin unele răspunsuri deja cunoscute o imagine asupra raportului instaurat de-a lungul timpului, şi mai ales în prezent între caracterul simbolic şi cel financiar al artei. Axul central al întregului articol se cladeşte pe seama a zece întrebari, multe dintre ele având un caracter retoric: 1. Există vreo legătură între artă şi bani ? 2. Sunt cele două noţiuni complementare, condiţionate una faţă de cealaltă - interdependente sau exclusiviste ? 3. In ce măsură banii influenţează pozitiv sau negativ existenţa şi creaţia unui artist? 4. Influenţează banii critica de artă ? 5. Cumpărătorii (amatorii) de artă, potenţi financiar, reprezintă destinaţia cuvenită a lucrărilor de artă de mare valoare sau este de preferat muzeul ? 6. In ce măsură, sau din ce considerente, cumpărătorii de artă, achizitionează “arta” ca urmare a unei profunde înţelegeri a valorii “bunului cumparat” şi în ce măsură este vorba de snobism şi opulenţă ? 7. Cât costă în prezent accesul la cultura, la artă şi educaţie ? 8. In ce măsură influenţează licitaţiile de artă criteriile de valoare şi de judecată estetică ? 9. Cum influenţează banii profilul spiritual al omului ? Profil de artist sau profil de om de afaceri ? 10. Există artişti bogaţi ? Răspunsurile acestor întrebări, pot evidenţia o imagine destul de clară asupra societăţii artistice contemporane, privită nu doar din punct de vedere cultural, ci si din punct de vedere mercantil, financiar şi material. Concluzia acestui material, rezidă în aceea ca actul creaţiei artistice nu poate fi tradus în măsuri materiale, el amintind de actul primodrial al Creaţiei, idee exprimată încă de la început printr-un motto incitant: "Nu ai tu bani, câtă artă pot face eu! "

Cuvinte-cheie
artă, cultură, bani, mercantilism, critică