Psihologia științifică în metamodernitate: divergențe, convergențe și complementarități
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
502 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-23 00:15
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.9(091) (1)
Psihologie (3365)
SM ISO690:2012
ŞLEAHTIŢCHI, Mihail. Psihologia științifică în metamodernitate: divergențe, convergențe și complementarități. In: Psihologia în mileniul III – provocări și soluții, 25-26 octombrie 2019, Bălți. Bălți: Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2020, Vol.1, pp. 7-25. ISBN 978-9975-50-246-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologia în mileniul III – provocări și soluții
Vol.1, 2020
Conferința "Psihologia în mileniul III – Provocări și Soluții"
Bălți, Moldova, 25-26 octombrie 2019

Psihologia științifică în metamodernitate: divergențe, convergențe și complementarități

CZU: 159.9(091)

Pag. 7-25

Şleahtiţchi Mihail
 
Academia de Administrare Publică, Republica Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 18 mai 2021


Rezumat

In metamodernity, psychological science takes on a new outline. This time, it tends to fit itself in the air of an era that counts on pragmatic idealism and the spirit of involve-ment, the ability to decipher people or events based on data with a direct output to reality, and the idea of the reconstitution of the ego through inter-relational communication, the ability to see things in all their depth and the desire to establish an existential order in which all the states would, as a matter of fact, express a unitary logic. Although it significantly distances itself from the experience accumulated in the postmodern era and, even more so, from the experience accu-mulated in the modern era, the metamodern psychological science, given the fact that metamo-dernity represents an extension of modernity and postmodernity, is not completely isolated from what happened earlier. However, in the new historical conditions, what has been said during the preceding times is, to a certain extent, taken into account: the existence of universal truths, the diversity and battle of paradigms, the presence of monolithic existential factors, the impor-tance of socio-cultural norms, of economic determinations and arbitrary-linguistic conven-tions, etc. In this way, the metamodern psychological science reproduces a complex epistemo-logical construction, where originality is perfectly in tune with traditionality, discontinuity - with the spirit of continuity, and classicity – with plenary anchoring in contemporaneity.

Cuvinte-cheie
scientific psychology, modernity, postmodernity, metamodernity, metamodern scientific psychology.