Limitele mandatului de securitate – expansiunea criminalității organizate ca temei de justificare a mandatului de securitate
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
285 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-22 00:40
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
343.2/.7 (52)
Drept penal în general (860)
Infracțiuni împotriva statului (2723)
Infracțiuni împortiva libertăților fundamentale, împotriva drepturilor omului (4778)
Infracțiuni împotriva încrederii publice, a moralității, a familiei (7292)
Infracțiuni împotriva persoanei (10070)
SM ISO690:2012
GROPA, Maxim. Limitele mandatului de securitate – expansiunea criminalității organizate ca temei de justificare a mandatului de securitate. In: Studii naționale de securitate, 2020, nr. 1(1), pp. 244-252. ISSN 2587-3822. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3989544
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii naționale de securitate
Numărul 1(1) / 2020 / ISSN 2587-3822

Limitele mandatului de securitate – expansiunea criminalității organizate ca temei de justificare a mandatului de securitate

Limitations of the security warrant – expansion of organized crime as grounds for justification of the security warrant

Ограничения мандата безопасности – экспансия организованной преступности как основание оправдания мандата безопансости

Limites du mandat de sécurité – l'expansion du crime organisé comme motif de justification du mandat de sécurité

DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3989544
CZU: 343.2/.7

Pag. 244-252

Gropa Maxim
 
Procuratura pentru Combaterea Criminalității Organizate și Cauze Speciale (PCCOCS)
 
Disponibil în IBN: 12 aprilie 2021


Rezumat

Apărarea securității naționale este una dintre situațiile prevăzute la art. 54 din Constituția Republicii Moldova, care permite restricționarea temporară a exercitării drepturilor sau libertăților fundamentale ale cetățenilor. În cazul unei amenințări la adresa securității naționale reprezentate de crima organizată, se pot aplica restricțiile prevăzute de Constituție. Faptele, și anume înființarea de organizații sau grupuri ilegale care pun în pericol securitatea sau participarea statului la activitatea lor, precum și cazurile de crimă organizată și / sau corupție, care subminează securitatea de stat, sunt numite amenințări la adresa securității naționale și constituie o bază legală pentru inițierea acțiunilor de către organismele competente care au efect și legitimează restricționarea temporară a anumitor drepturi sau libertăți ale omului. Fenomenul crimei organizate, raportat la stadiul actual, a devenit globalizat destul de rapid, devenind una dintre principalele amenințări la adresa securității naționale. Problema criminalității transfrontaliere are mai multe aspecte și poate fi analizată din diferite perspective. Așadar, putem vorbi despre o amenințare la adresa securității naționale datorită spectrului larg de acte infracționale săvârșite de organizații criminale, precum traficul ilegal de arme și droguri, traficul de persoane și migrația ilegală, corupția demnitarilor statului și controlul resurselor publice, precum și atribuirea aspectului juridic mijloacelor financiare obținute penal prin introducerea rapidă în circuitul juridic.

The defense of national security is one of the situations provided by art. 54 of the Constitution of the Republic of Moldova, which allows temporary restriction of the exercise of fundamental rights or freedoms of citizens. In the event of a threat to national security posed by organized crime, the restrictions provided by the Constitution may be applied. The facts, namely the creation of illegal organizations or groups that endanger state security or participation in their activity, as well as cases of organized crime and / or corruption, which undermine state security, are called threats to national security and constitute a legal basis for the initiation of actions by the competent bodies, which have the effect and legitimize the temporary restriction of certain human rights or freedoms. The phenomenon of organized crime, reported at the present stage, has become globalized quite rapidly, turning into one of the main threats to national security. The problem of cross-border crime has several aspects and can be analyzed from different perspectives. So we can talk about a threat to national security due to the wide spectrum of criminal acts committed by criminal organizations, such as illegal arms and drug trafficking, human trafficking and illegal migration, corruption of state dignitaries and control of public resources, as well as assigning the legal aspect to financial means illegally gained by rapid introduction into the legal circuit. 

Защита национальной безопасности это одна из ситуаций, предусмотренной 54-й статьей Конституции Республики Молдова, которая предусматривает временные ограничения граждан в основных в правах и свободах. В случае угрозы в адрес национальной безопасности со стороны организованной преступности, могут быть применены ограничения, предусмотренные в Конституции. Деяния в виде создания незаконных организаций или групп, которые угрожают безопасности или допускают участие государства в их деятельности, наравне с проявлениями организованной преступности и / или коррупции, подрывающими государственную безопасности, называются угрозами в адрес национальной безопасности и представляют собой законную основу для деятельности компетентных органов, обладающих полномочиями временного ограничения определенных прав и свобод граждан. Явление организованной преступности, соотнесенное на современном этапе, в течении короткого времени приобрело глобальный характер, стало одной из основных угроз в адрес национальной безопасности. Проблематика трансграничной преступности располагает многими сторонами и может быть проанализирована с различных перспектив. Таким образом, речь идет об угрозе в адрес национальной безопасности благодаря широчайшему спектру преступных деяний, совершенных преступными сообществами, как и о нелегальном обороте оружия, наркотиков и людей, наравне с незаконной миграцией, коррупции государственных чиновников и контроля государственных ресурсов, а также рассмотрения с правовой точки зрения финансовых средств, полученных преступным образом, посредством быстрого внедрения в гражданский оборот

La défense de la sécurité nationale est l'une des situations prévues à l'art. 54 de la Constitution de la République de Moldavie, qui autorise la restriction temporaire de l'exercice des droits ou libertés fondamentaux des citoyens. En cas de menace pour la sécurité nationale du fait de la criminalité organisée, les restrictions prévues par la Constitution peuvent s'appliquer. Les actes, à savoir la création d'organisations ou de groupes illégaux qui mettent en danger la sécurité ou la participation de l'État à leur activité, ainsi que les cas de criminalité organisée et / ou de corruption, qui portent atteinte à la sécurité de l'État, sont appelés des menaces à la sécurité nationale et constituent une base pour le lancement d'actions par les organes compétents qui ont effet et légitiment la restriction temporaire de certains droits de l'homme ou libertés. Le phénomène de la criminalité organisée, signalé au stade actuel, s'est mondialisé assez rapidement, devenant l'une des principales menaces à la sécurité nationale. Le problème de la criminalité transfrontalière comporte plusieurs aspects et peut être analysé sous différents angles. Par conséquent, nous pouvons parler d'une menace à la sécurité nationale en raison d`un large spectre d'actes criminels commis par des organisations criminelles, tels que le trafic d'armes et de drogue, le trafic d'êtres humains et la migration illégale, la corruption d'agents de l'État et le contrôle des ressources publiques, et l'attribution de l'aspect juridique auxmoyens financiers obtenus pénalement par l`introduction rapide dans le circuit juridique. 

Cuvinte-cheie
drepturile și interesele fundamentale ale cetățenilor, organizaţie criminală, măsuri speciale de investigaţii, mandat de securitate, securitatea naţională,

fundamental rights and interests of citizens, criminal organization, special investigation measures, security warrant, national security,

основные права и интересы граждан, преступная организация, специальные следственные мероприятия, мандат безопасности, национальная безопасность,

droits et intérêts fondamentaux des citoyens, organisation criminelle, mesures spéciales d'enquête, mandat de sécurité, sécurité nationale