Hairdressers and headboards in fine arts Cucuteni-Tripolie
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
524 2
Ultima descărcare din IBN:
2022-01-09 02:49
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
902/903.25(478+498)) (1)
Preistorie. Vestigii preistorice, artefacte, antichități (254)
SM ISO690:2012
ȚURCANU, Senica. Hairdressers and headboards in fine arts Cucuteni-Tripolie. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicații în dezvoltarea societății durabile de mâine, Ed. 3, 11-12 februarie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2021, Ediția 3, pp. 217-218. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicații în dezvoltarea societății durabile de mâine
Ediția 3, 2021
Conferința "Yesterday’s heritage – implications for the development of tomorrow’s sustainable society"
3, Chişinău, Moldova, 11-12 februarie 2021

Hairdressers and headboards in fine arts Cucuteni-Tripolie

Coafuri și podoabe pentru cap în arta plastic Cucuteni-Tripolie

CZU: 902/903.25(478+498))

Pag. 217-218

Țurcanu Senica
 
”Moldova” National Museum Complex Iași
 
 
Disponibil în IBN: 9 martie 2021


Rezumat

Since distant prehistory, people have used numerous channels of non-verbal communication that have become increasingly varied as the social system evolves. An important place in them is occupied by the ways of wearing and arranging hair and head ornaments. As today, they were for prehistoric communities, coded symbols covering several types of differentiation: social, religious, maybe even ethnic and cultural. The paper aims to present and systematize the types of hairstyles and headdresses that can be associated with the Cucuteni-Tripoli communities. In general, the reconstruction of the wearing habits of these communities is hampered by the absence of funerary discoveries that deprive us of a wide range of information, both social (association with the deceased) and especially regarding the types of ornaments (as ensembles , especially), and when positioning them on the body. In compensation, as regards the last issues mentioned, there is a fairly rich source that can give us data, if not nuanced, comprehensive enough. We aim, through this statement, at the anthropomorphic statuettes which, together with various anthropomorphic plastic representations depicted on ceramics but also with other anthropomorphized pieces, constitute a credible source capable of facilitating our approach. Equally, the paper aims to highlight the fact that beyond the aesthetic value, the hairstyles and headdresses presented expressed with certainty, not only particular identities, but also some social ones.

Încă din preistoria îndepărtată oamenii au utilizat numeroase canale de comunicare non-verbală care au devenit din ce în ce mai variate pe măsura evoluției sistemului social. Un loc important în cadrul acestora îl ocupă modalitățile de purtare și aranjare a părului și a podoabelor pentru cap. Ca și astăzi, ele constituiau pentru comunitățile preistorice, simboluri codificate acoperind mai multe tipuri de diferențiere: socială, religioasă, poate chiar etnică și culturală. Lucrarea își propune să prezinte și să sistematizeze tipurile de coafuri și podoabe pentru cap care pot fi asociate comunităților Cucuteni-Tripolie. La modul general, reconstituirea obiceiurilor de port ale acestor comunități este îngreunată de absența descoperirilor funerare care ne privează de o serie amplă de informații, atât de natură socială (asocierea cu defuncții), cât mai ales referitoare la tipurile de obiecte de podoabă (ca ansambluri, îndeosebi), și la poziționarea acestora pe corp. În compensație, în ceea ce privește ultimele aspecte menționate, există o sursă destul de bogată care ne poate oferi date, dacă nu de nuanță, suficient de cuprinzătoare. Vizăm, prin această afirmație, statuetele antropomorfe care, alături de diverse reprezentări plastice antropomorfe figurate pe ceramică dar și de alte piese antropomorfizate constituie o sursă credibilă capabilă să faciliteze demersul nostru. În egală măsură, lucrarea își propune să evidențieze faptul că dincolo de valoarea estetică, coafurile și podoabele pentru cap prezentate exprimau cu certitudine, nu doar identități particulare, cât și unele sociale.