Funeral symbolistics in Transylvania. Zoomorphic and vegetable patterns
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
424 8
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-24 01:07
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
393(498.4) (1)
Moarte. Pregătirea morților. Înmormântări. Ceremonii funebre/funeralii (59)
SM ISO690:2012
OLEA (NEAGOIE), Sidonia Petronela. Funeral symbolistics in Transylvania. Zoomorphic and vegetable patterns. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicații în dezvoltarea societății durabile de mâine, Ed. 3, 11-12 februarie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2021, Ediția 3, pp. 164-166. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicații în dezvoltarea societății durabile de mâine
Ediția 3, 2021
Conferința "Yesterday’s heritage – implications for the development of tomorrow’s sustainable society"
3, Chişinău, Moldova, 11-12 februarie 2021

Funeral symbolistics in Transylvania. Zoomorphic and vegetable patterns

Simbolistica funerară în Transilvania. Motive zoomorfe și vegetale

CZU: 393(498.4)

Pag. 164-166

Olea (Neagoie) Sidonia Petronela12
 
1 National Museum of the Union – Alba Iulia,
2 ”1 Decembrie 1918” University of Alba Iulia
 
Disponibil în IBN: 4 martie 2021


Rezumat

Man, by his nature, has given special importance to the moment of death, since ancient times. If in prehistory the burial of the deceased focused on the funerary inventory, in antiquity begins to mark the place of a tomb with so-called markers, which will be discussed in the following pages and will be identified as funerary art. In other words, the commemoration of individuals appeared with the marking of the burial place in order to remind the descendants of the existence of the deceased. During the transition to the Middle Ages, implicitly in the first centuries of this historical epoch, the visibility of some tombs was not accepted. Then we gradually move to the marking of the tombs, but with anepigraphic stone slabs, gradually moving to more elaborate moments that integrated symbols and later inscriptions associated with the deceased. Funerary symbolism, an extremely vast subject and impossible to exhaust, is the side that gives the funerary monument the title of funerary art. The time period on which we will focus will be between the seventeenth and nineteenth centuries. Regardless of religious orientation, funerary monuments are often divided into two fields: the inscription field containing the epitaph dedicated to the deceased and the field dedicated to the symbol (of the relief represented), which tends to correlate with the deceased, especially providing information about his profession. This paper aims to present an introductory study on zoomorphic and phytomorphic symbolism represented on Transylvanian funerary monuments from the modern era to the nineteenth century (photographic examples from the twentieth century just wanting to emphasize the presence of motifs in time). It is desired to offer some examples of these very common categories (in the studied cemeteries, Jewish and Christian). I will focus on some symbols often found in Transylvania, the coverage of the whole area of symbolic elements being impossible. Thus, regarding the zoomorphic elements, I will consider: the lion, the pigeon and the deer and in the category of vegetal decorative elements I will target: the tree of life, the weeping willow, the olive tree, the garland of flowers and the ear of wheat.

Omul, prin natura sa, a dat o importanță deosebită momentului morții, încă din cele mai vechi timpuri. Dacă în preistorie la înhumarea decedaților se punea accent pe inventarul funerar, din Antichitate se începe marcarea locului unui mormânt cu așa-numiții markeri, care vor face obiectul discuției în paginile care urmează și care vor fi identificați drept artă funerară. Cu alte cuvinte comemorarea indivizilor a apărut odată cu marcarea locului de înhumare pentru a putea aminti urmașilor de existența celui decedat. În perioada de tranziție spre Evul Mediu, implicit în primele secole ale acestei epoci istorice, vizibilitatea unor morminte nu erau acceptate. Se trece apoi treptat la marcarea mormintelor însă cu plăci de piatră anepigrafe, treptat trecându-se la momente mai elaborate care integrau simboluri și mai târziu inscripții asociate cu defunctul. Simbolistica funerară, un subiect extrem de vast și imposibil de epuizat, reprezintă latura care dă monumentului funerar titulatura de artă funerară. Perioada temporală asupra căreia ne vom orienta atenția va fi cuprinsă între secolele XVII–XIX. Indiferent de orientarea religioasă, monumentele funerare sunt, de cele mai multe ori împărțite în două câmpuri: câmpul inscripției care conține epitaful dedicat defunctului și câmpul dedicat simbolului (al reliefului reprezentat), care tinde să facă o corelare cu defunctul, în special oferind informații despre profesia acestuia. Lucrarea de față dorește să prezinte un studiu introductiv referitor la simbolistica zoomorfă și fitomorfă reprezentată pe monumentele funerare transilvănene din epoca modernă până în secolul al XIX-lea (exemplele fotografice din secolul al XX-lea dorind doar să sublinieze prezența motivelor în timp). Se dorește oferirea câtorva exemple ale acestor categorii foarte des întâlnite (în cimitirele studiate, evreiești și creștine). Mă voi opri asupra câtorva simboluri des întâlnite în Transilvania, acoperirea întregii arii de elemente simbolistice fiind imposibilă. Astfel, în ceea ce privește elementele zoomorfe voi avea în vedere: leul, porumbelul și cerbul iar în categoria elementelor decorative vegetale voi viza: pomul vieții, salcia plângătoare, măslinul, ghirlanda de flori și spicul de grâu.