Hypostases of the female character in the lyrics of A. E. Baconsky
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
373 2
Ultima descărcare din IBN:
2021-11-30 20:45
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1-1(478).09 (184)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2083)
SM ISO690:2012
MANOLI, Alina. Hypostases of the female character in the lyrics of A. E. Baconsky. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicații în dezvoltarea societății durabile de mâine, Ed. 3, 11-12 februarie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2021, Ediția 3, pp. 147-149. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicații în dezvoltarea societății durabile de mâine
Ediția 3, 2021
Conferința "Yesterday’s heritage – implications for the development of tomorrow’s sustainable society"
3, Chişinău, Moldova, 11-12 februarie 2021

Hypostases of the female character in the lyrics of A. E. Baconsky

Ipostaze ale personajului feminin în lirica lui A. E. Baconsky

CZU: 821.135.1-1(478).09

Pag. 147-149

Manoli Alina
 
Moldova State University
 
Disponibil în IBN: 4 martie 2021


Rezumat

The study identifies hypostases of the female character in the lyrics of AE Baconsky, a poet born in Bessarabia, one of the most valuable representatives of the generation of the resurrection of lyricism, along with Nicolae Labiș, Nichita Stănescu, Ioan Alexandru, Adrian Păunescu, Ana Blandiana, Cezar Baltag and others. . Overall, his poetry put emphasis on precious, hieratic and sensual art form. His poetry abounds in possibilities of interpreting meaning, having at the same time a musical verse and a vision outlined on art and the world, but last but not least on women. In the lyrical work of A. E. Baconsky the woman is presented in different poses, sometimes humiliating, sometimes unimportant, and sometimes in the absence of decency, however each time having a superior role to other poetic images. The poet, without proposing a praise of the woman through his lyrics, does so, however, through his desire to build an ideal world. The woman is the symbol of the beginning of everything in the world. A”XV” – a poem from the volume „Sebastian’s ship – Poems and anti-poems” represents the woman – lady, the woman - porter and the woman - the poet violently made up. In „Love hobby” the woman imposes herself opulent with all her chimera appearances. The woman is a fascinating creature, it is also fascinating the way approached by A. E. Baconsky when contemplating her hypostases. He is the most expressive character of the poet, a follower of the beautiful form, spoken magically, creator of sacred worlds. However, to use a value judgment of the critic Nicolae Manolescu, the lyrics of A. E. Baconsky, „just as beautiful, filter a deep existential melancholy, as stained glass purifies sunlight.

Studiul identifică ipostaze ale personajului feminin în lirica lui A. E. Baconsky, poet născut în Basarabia, unul dintre cei mai valoroși reprezentanți ai generației resurecției lirismului, alături de Nicolae Labiș, Nichita Stănescu, Ioan Alexandru, Adrian Păunescu, Ana Blandiana, Cezar Baltag ș.a. În ansamblu, poezia sa pune accentul pe forma artistică prețioasă, hieratică și senzuală. Poetica sa abundă în posibilități de interpretare a sensului, având totodată un vers musical și o viziune conturată asupra artei și lumii, dar nu în ultimul rând și asupra femeii. În opera lirică a lui A. E. Baconsky este prezentată femeia în diferite ipostaze, uneori umilitoare, alteori lipsite de importanță, iar alteori în absența decenței, totuși de fiecare dată având un rol superior altor imagini poetice. Poetul fără să-și propună o elogiere a femeii prin versurile sale, o face, totuși, prin dorința sa de a construi o lume ideală. Femeia este simbolul începutului a tot ce este în lume. A „XV”-a poezie din volumul „Corabia lui Sebastian – Poezii și antipoezii” reprezintă femeia – doamnă, femeia – portăreasă și femeia – poeta fardată violent. În „Love hobby” femeia se impune opulent cu toate aparențele ei de himeră. Femeia este o creatură fascinantă, fascinant e și modul abordat de A. E. Baconsky la contemplarea ipostazelor acesteia. Este personajul cel mai expresiv al poetului, adept al formei frumoase, rostite magic, creatoare de lumi sacre. Cu toate acestea, ca să folosim o judecată de valoare a criticului Nicolae Manolescu, versurile lui A. E. Baconsky, „la fel de frumoase, filtrează o profundă melancolie existențială, așa cum vitraliile purifică lumina soarelui”.