Organizational culture during the pandemic period of coronavirus COVID-19
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
876 92
Ultima descărcare din IBN:
2023-04-09 09:33
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
005.73+616-036.22 (1)
Management organizațional (OM) (145)
Patologie. Medicină clinică (6850)
SM ISO690:2012
CEACÎR (NISTIRIUC), Irina. Organizational culture during the pandemic period of coronavirus COVID-19. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicații în dezvoltarea societății durabile de mâine, Ed. 3, 11-12 februarie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2021, Ediția 3, pp. 49-50. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicații în dezvoltarea societății durabile de mâine
Ediția 3, 2021
Conferința "Yesterday’s heritage – implications for the development of tomorrow’s sustainable society"
3, Chişinău, Moldova, 11-12 februarie 2021

Organizational culture during the pandemic period of coronavirus COVID-19

Cultura organizațională în perioada pandemiei de coronavirus COVID-19

CZU: 005.73+616-036.22

Pag. 49-50

Ceacîr (Nistiriuc) Irina
 
Institute of Legal, Political and Sociological Research
 
Disponibil în IBN: 2 martie 2021


Rezumat

Organizational culture is the system of values and concepts, shared by members of all hierarchical levels within an organization and determines the character and behavior of employees. The period of the COVID-19 coronavirus pandemic changed an essential part of the existing reality in the daily practice of organizations of all types. In order to clarify some basic aspects regarding the situation of employees at work during the COVID-19 coronavirus pandemic, a qualitative study was conducted, in which public sector employees participated 85.2% and private sector 18.5% from different categories age (28.9% 18 - 35 years, 27.4% 36 - 45 years, 43.7% 46 years and more) from urban and rural areas (92.6% urban and 7.4% rural). According to the results of the study, it was found that the values of organizational culture were affected in the pandemic. Most specified that they lacked communication direct and suffered from elements that form the organizational culture, such as: empathy, collaboration, unity, a sense of collective responsibility, trust, security, stability, etc. However, respondents believe that the complicated situation that arose due to the coronavirus pandemic has given them the chance to make some changes at the level of activities, which lead to the improvement of some aspects of organizational culture, such as: new trends in decision-making, other ways of working together and streamlining distance work. In conclusion, we state that online work, as a result of the coronavirus pandemic, has created new skills and new skills for interested employees, and those who did not make the effort to meet the new requirements were left without sources of income or low performance. has an impact on the values of the culture of the organization to which they belong. Any action or inaction, either individually or organizationally will provide a perspective result: positive or negative.

ătre membrii tuturor nivelurilor ierarhice în cadrul unei organizații și determină caracterul și comportamentul angajaților. Perioada de pandemie de coronavirus COVID-19 a schimbat o parte esențială din realitatea existentă în practica zilnică a organizațiilor de toate tipurile. Pentru a clarifica unele aspecte de bază referitor la situația angajaților la locul de muncă în timpul pandemiei de coronavirus COVID-19 s-a realizat un studiu calitativ, la care au participat angajați din sectorul public 85,2% și privat 18,5% din diferite categorii de vârstă (28,9% 18 – 35 ani, 27,4% 36 – 45 ani, 43,7% 46 ani și mai mult) din mediul urban și rural (92,6% urban și 7,4% rural). Conform rezultatelor studiului s-a constatat că valorile culturii organizaționale au fost afectate în pandemie. Majoritatea au specificat că le-a lipsit comunicarea directă și au avut de suferit elemente ce formează cultura organizațională, precum: empatia, colaborarea, unitatea, sentimentul de răspundere colectivă, încredere, siguranță, stabilitate etc. Cu toate acestea respondenții consideră că situația complicată care a apărut din cauza pandemiei de coronavirus le-a oferit șansa să facă unele schimbări la nivel de activități, care duc spre îmbunătățirea unor aspecte ale culturii organizaționale, precum: noi tendințe la nivel decizional, alte căi de conlucrare și de eficientizare a muncii la distanță. În concluzie, afirmăm că munca online, rezultat al pandemiei de coronavirus, a creat noi abilități și noi deprinderi pentru angajații interesați, iar cei care nu au depus efort să se încadreze noilor cerințe au rămas fără surse de venit sau cu performanță scăzută, ceea ce are impact asupra valorilor culturii din organizația din care fac parte. Orice acțiune sau inacțiune, fie la nivel individual, fie organizațional va oferi un rezultat în perspectivă: pozitiv sau negativ.