Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
568 10 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-02-07 16:48 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
37.013.43 (34) |
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3885) |
SM ISO690:2012 CLAPATIUC, Alexandra. Dimensiuni conceptuale ale noțiunii de cultură. ce este cultura și de ce avem nevoie de ea astăzi? In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2020, nr. 11, pp. 174-181. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4557369 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației) | ||||||
Numărul 11 / 2020 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4557369 | ||||||
CZU: 37.013.43 | ||||||
Pag. 174-181 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În încercarea de a răspunde la întrebarea „Ce este cultura și de ce avem nevoie de ea astăzi?” în cadrul educației, autorul examinează dimensiunile conceptuale ale noțiunii de cultură prin prisma diferitor școli de gândire, direcții, teorii, modele și interpretări sistemice ale științelor umanistice, printre care antropologia și filosofia culturii. Reliefând ideea că ontologia umană este condițională celei culturale, este relevată ideea că anume cultura determină devenirea umană la nivel individual (personalitate) și colectiv (societate), mediind integralitatea, originalitatea personalității și potențialitățile sale creatoare. În aceeași ordine de idei, sunt abordate și două concepte fundamentale inerente fenomenului cultural, precum: „valoare” – reprezentând un ideal, o lume la care aspiră ființa umană și „stil” – determinantă a unității manifestărilor spirituale esențiale. Urmărind valențele pedagogice de formare a unei personalități complete și devenirii umane drept om și creator, autorul elucidează fenomenul cultural întâi de toate drept manifestare a spiritului, congenital ființei umane și imanent definiției plastice a omului. Revenind în aria problematicilor educației actuale, în ideea că „școala” este cel mai important institut social menit să pună în valoare fenomenele culturii în vederea „cultivării spiritului uman” și revelării esențelor teleologice ale ființei umane, sunt puse în discuție efectele „crizei spirituale/culturale” a postmodernității, marcând drept principală pierdere a contemporanității – cea a „omului deplin”. |
||||||
Cuvinte-cheie cultură, valoare, stil, școli de gândire, educație în spiritul culturii, criza spiritualității/culturală, culture, value, style, schools of thought, education in the spirit of culture, crisis of spirituality/culture |
||||||
|