Valorile fundamentale ca repere epistemologice în edificarea paradigmei idealului educațional
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
398 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-15 18:38
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.01:172(091) (1)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3894)
Filosofie morală. Etică. Filosofie practică (387)
SM ISO690:2012
CIOBANU, Ștefania-Mona-Lisa. Valorile fundamentale ca repere epistemologice în edificarea paradigmei idealului educațional. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2020, nr. 11, pp. 150-156. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4557336
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 11 / 2020 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Valorile fundamentale ca repere epistemologice în edificarea paradigmei idealului educațional

Fundamental values as epistomological references in edifying the paradigm of the educational ideal

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4557336
CZU: 37.01:172(091)

Pag. 150-156

Ciobanu Ștefania-Mona-Lisa
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 1 martie 2021


Rezumat

Ne propunem, în cele ce urmează, să evidențiem câteva dintre opiniile formulate de unii gânditori de seamă ai uma-nității din veacurile trecute – fie ei filosofi sau teoreticieni ai culturii, civilizației ori ai științelor educației – cu privire la problematica valorii, în general, cu accent asupra valorilor fundamentale și a impactului acestora asupra conturării para-digmei idealului educațional din diverse epoci. Pe deplin conștienți de vastitatea temei, căreia ar trebui să i se consacre o cercetare exhaustivă, într-un volum distinct, mărturisim că ne-am propus deocamdată doar să semnalăm subiectul în cauză, formulând câteva aserțiuni cu intenționalitate mai curând prolegomenică/ propedeutică. Ne-am oprit în pragul epocii moderne, întrucât de aici înainte pedagogia se desparte tot mai mult de filosofie, conturându-se o disciplină aparte, cu obiect de studiu propriu, denumită cel mai adesea filosofia educației. De remarcat, din perspectiva temei abordate de noi aici, este faptul că, indiferent de denominația atribuită disciplinelor care se ocupă de educație, problema privind va-lorile fundamentale este una recurentă, după cum perenă este și influența ori contribuția acestora la edificarea paradigmei idealului educațional în diverse epoci.

In this article we intend to highlight certain opinions formulated by some leading thinkers of humanity from the past centuries - philosophers and theorists in the field of culture, civilization or educational sciences - on the issue of value in general, with emphasis on the fundamental values and their impact on shaping the paradigm of the educational ideal in different eras. Fully aware of the vastness of the topic that deserves an exhaustive research in a separate volume, we intend, for the time being, to have an initial approach to the subject matter, formulating some assertions in a rather prolegomenic/propaedeutic manner. We focused on the beginning of the modern epoch, because from then on pedagogy becomes more and more separated from philosophy, outlining a special discipline, with its own object of study, most often called the philosophy of education. Interesting to note that from the perspective of the subject under investigation, regardless of the name given to the disciplines dealing with education, the problem of fundamental values is a recurring one; likewise, their influence or contribution to building the paradigm of educational ideal in different epochs is enduring too.

Cuvinte-cheie
valoare, axiologie, paradigmă, epistemologie, teoria valorilor, filosofia culturii, filosofia educaţiei,

value, axiology, paradigm, epistemology, value theory, philosophy of culture, philosophy of education