Subjective well-being and psychological health of teachers: some theoretical and practical aspects
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
430 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.923.2:371.12 (1)
Psihologie (3368)
Educație (14269)
SM ISO690:2012
BONDARCHUK, Olena. Subjective well-being and psychological health of teachers: some theoretical and practical aspects. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2020, nr. 11, pp. 18-22. ISSN 1857-2103. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4557081
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 11 / 2020 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Subjective well-being and psychological health of teachers: some theoretical and practical aspects

Starea de bine și sănătatea mentală la cadrele didactice: aspecte teoretice și practice

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4557081
CZU: 159.923.2:371.12

Pag. 18-22

Bondarchuk Olena
 
University of Management Education NAES
 
 
Disponibil în IBN: 28 februarie 2021


Rezumat

The article deals with the problem of the correlation between subjective well-being and psychological health of teachers. It is shown that the problem of the relationship between subjective well-being and health in general is characterized by both potentially extremely important findings, and also by pivotal research issues and questions. The basic principles of the study of psychological health are determined. The main criteria and indicators of psychological health are highlighted. Groups of factors of subjective well-being of teachers that are directly related to their psychological health are identified. Distinctive features of teachers that can negatively affect their psychological health and subjective well-being are identified. The expediency of monitoring the subjective well-being of teachers as an important condition of identifying and maintaining their psychological health in the extreme conditions of nowadays is shown.

Este abordată problema ce vizează relația dintre percepția stării de bine și sănătatea mentală la cadrele didactice. Sunt evidențiate rezultate foarte importante privind relația dintre percepția stării de bine și sănătatea mentală, fiind trasate câteva direcții și probleme de cercetare în acest sens. În același context, au fost identificate principiile de investi-gare a sănătății mentale, criteriile și indicatorii acesteia, inclusiv factorii care determină relația dintre starea de bine și sănătatea mentală la cadrele didactice. Se mai arată care sunt condițiile specifice ce pot afecta în sens negativ sănătatea mentală și starea de bine, autorul concluzionând că, în condițiile actuale, monitorizarea stării de bine reprezintă un aspect esențial în vederea menținerii sănătății mentale a cadrelor didactice.

Cuvinte-cheie
subjective well-being, psychological health, teachers,

stare subiectivă de bine, sănătate mentală, cadre didactice