Dramaturgia naţională pe scena Teatrului Naţional Satiricus I.L. Caragiale din Chişinău
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
511 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-17 12:46
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.22(478) (2)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (546)
SM ISO690:2012
CĂRARE-POPESCU, Elena. Dramaturgia naţională pe scena Teatrului Naţional Satiricus I.L. Caragiale din Chişinău. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 19 aprilie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2019, pp. 38-39. ISBN 978-9975—84-088-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale 2019
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 19 aprilie 2019

Dramaturgia naţională pe scena Teatrului Naţional Satiricus I.L. Caragiale din Chişinău

CZU: 792.22(478)

Pag. 38-39

Cărare-Popescu Elena12
 
1 Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice,
2 Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, Iaşi
 
 
 
Disponibil în IBN: 24 februarie 2021


Rezumat

Dacă s-ar anunţa o competiţie între teatrele basarabene cu sloganul „Cine a montat cea mai multă dramaturgie naţională”, cu siguranţă Teatrul Naţional Satiricus „I.L. Caragiale” ar fi pe primul loc. Dacă aruncăm o privire retrospectivă pe afişele din repertoriul acestui teatru, observăm că numele cele mai des întâlnite sunt cele ale dramaturgilor români. Şi mai îmbucurător este faptul că printre numele dramaturgilor clasici români, precum I.L. Caragiale, L. Rebreanu, V. Alecsandri, şi mai des sunt întâlnite nume ale dramaturgilor contemporani din Republica Moldova. Faptul este îmbucurător din mai multe considerente. În primul rând, este vorba de promovarea dramaturgiei naţionale, mai bine zis a tinerilor autori dramatici din ţară. Şi trebuie să recunoaştem — aceasta constituie un fapt nu prea comod pentru teatre, pentru că se ştie că montarea unui autor contemporan impune un şir de incomodităţi de gen financiar, dar şi te obligă să colaborezi cu autorul, să ţii cont de viziunile şi părerile lui. Or, în pofida acestui dezavantaj, repertoriul teatrului Satirius este constituit în cea mai mare parte anume din dramaturgia naţională contemporană. Pe de altă parte, montarea dramaturgiei contemporane înseamnă să pui în discuţie cele mai actuale probleme ale societăţii, să abordezi probleme actuale care îl interesează şi îl dor pe spectator acum, aici în această clipă, fapt care îl satisface pe spectator, dar nu întotdeauna şi pe guvernanţi sau funcţionarii din diverse domenii, ceea ce, ulterior, se poate răsfrânge negativ asupra teatrului. După cum vedem, Teatrul Naţional Satiricus „I.L. Caragiale” nu a încercat să ocolească acest lucru incomod, ba dimpotrivă, îl aplică foarte des. Drept dovadă sunt şirul de spectacole în baza pieselor scrise de autorul nostru contemporan Constantin Cheianu. Spectacolele Ţara asta a uitat de noi, Made in Moldova, Cu bunelul ce facem?, Golanii revoluţiei Moldave, 7 aprilie 2009 reflectă situaţia social-politică din ultimii 20 de ani în ţara noastră. Şi nu doar piesele lui Constantin Cheianu stau la baza repertoriului acestui teatru. Regizorul S. Grecu ţine să meargă într-un pas cu evenimentele socio-politice şi culturale din ţară, iată de ce din vizorul lui nu au scăpat nici alte piese ale autorilor autohtoni contemporani, precum: Bătrânii noştri de Dumitru Crudu; Soţie de împrumut de Nicolaie Negru; Eu pentru cine votez? de Val Butnaru; Dictatorul de Andrei Strâmbeanu; Hai să ne jucăm şi Care-s sălbaticii de Iulian Filip; Maimuţa în baie de Irina Nechit; SRL Moldovanul de N. Esinencu; Puştoaica de la etajul 13 de Mircea M. Ionescu ş.a. Oricare ar fi scopurile acestui teatru, fie că e vorba de promovarea dramaturgiei autohtone contemporane ori de reflectarea realităţii contemporane prin abordarea celor mai actuale probleme şi situaţii, ceea ce bucură, în primul rând, este prezenţa unor nume de autori naţionali în repertoriul teatrelor, ceea ce denotă existenţa unei dramaturgii naţionale contemporane.

Cuvinte-cheie
teatru, dramaturgie națională, repertoriu, spectacole, scenă, socio-politic

DataCite XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<resource xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xmlns='http://datacite.org/schema/kernel-3' xsi:schemaLocation='http://datacite.org/schema/kernel-3 http://schema.datacite.org/meta/kernel-3/metadata.xsd'>
<creators>
<creator>
<creatorName>Cărare-Popescu, E.</creatorName>
<affiliation>Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice, Moldova, Republica</affiliation>
</creator>
</creators>
<titles>
<title xml:lang='ro'>Dramaturgia naţională pe scena Teatrului Naţional Satiricus I.L. Caragiale din Chişinău</title>
</titles>
<publisher>Instrumentul Bibliometric National</publisher>
<publicationYear>2019</publicationYear>
<relatedIdentifier relatedIdentifierType='ISBN' relationType='IsPartOf'>978-9975—84-088-0</relatedIdentifier>
<subjects>
<subject>teatru</subject>
<subject>dramaturgie națională</subject>
<subject>repertoriu</subject>
<subject>spectacole</subject>
<subject>scenă</subject>
<subject>socio-politic</subject>
<subject schemeURI='http://udcdata.info/' subjectScheme='UDC'>792.22(478)</subject>
</subjects>
<dates>
<date dateType='Issued'>2019</date>
</dates>
<resourceType resourceTypeGeneral='Text'>Conference Paper</resourceType>
<descriptions>
<description xml:lang='ro' descriptionType='Abstract'><p>Dacă s-ar anunţa o competiţie &icirc;ntre teatrele basarabene cu sloganul &bdquo;Cine a montat cea mai multă dramaturgie naţională&rdquo;, cu siguranţă Teatrul Naţional Satiricus &bdquo;I.L.&nbsp;Caragiale&rdquo; ar fi pe primul loc. Dacă aruncăm o privire retrospectivă pe afişele din repertoriul acestui teatru, observăm că numele cele mai des &icirc;nt&acirc;lnite sunt cele ale dramaturgilor rom&acirc;ni. Şi mai &icirc;mbucurător este faptul că printre numele dramaturgilor clasici rom&acirc;ni, precum I.L.&nbsp;Caragiale, L.&nbsp;Rebreanu, V.&nbsp;Alecsandri, şi mai des sunt &icirc;nt&acirc;lnite nume ale dramaturgilor contemporani din Republica Moldova. Faptul este &icirc;mbucurător din mai multe considerente. &Icirc;n primul r&acirc;nd, este vorba de promovarea dramaturgiei naţionale, mai bine zis a tinerilor autori dramatici din ţară. Şi trebuie să recunoaştem &mdash; aceasta constituie un fapt nu prea comod pentru teatre, pentru că se ştie că montarea unui autor contemporan impune un şir de incomodităţi de gen financiar, dar şi te obligă să colaborezi cu autorul, să ţii cont de viziunile şi părerile lui. Or, &icirc;n pofida acestui dezavantaj, repertoriul teatrului Satirius este constituit &icirc;n cea mai mare parte anume din dramaturgia naţională contemporană. Pe de altă parte, montarea dramaturgiei contemporane &icirc;nseamnă să pui &icirc;n discuţie cele mai actuale probleme ale societăţii, să abordezi probleme actuale care &icirc;l interesează şi &icirc;l dor pe spectator acum, aici &icirc;n această clipă, fapt care &icirc;l satisface pe spectator, dar nu &icirc;ntotdeauna şi pe guvernanţi sau funcţionarii din diverse domenii, ceea ce, ulterior, se poate răsfr&acirc;nge negativ asupra teatrului. După cum vedem, Teatrul Naţional Satiricus &bdquo;I.L.&nbsp;Caragiale&rdquo; nu a &icirc;ncercat să ocolească acest lucru incomod, ba dimpotrivă, &icirc;l aplică foarte des. Drept dovadă sunt şirul de spectacole &icirc;n baza pieselor scrise de autorul nostru contemporan Constantin Cheianu. Spectacolele Ţara asta a uitat de noi, Made in Moldova, Cu bunelul ce facem?, Golanii revoluţiei Moldave, 7 aprilie 2009 reflectă situaţia social-politică din ultimii 20 de ani &icirc;n ţara noastră. Şi nu doar piesele lui Constantin Cheianu stau la baza repertoriului acestui teatru. Regizorul S.&nbsp;Grecu ţine să meargă &icirc;ntr-un pas cu evenimentele socio-politice şi culturale din ţară, iată de ce din vizorul lui nu au scăpat nici alte piese ale autorilor autohtoni contemporani, precum: Bătr&acirc;nii noştri de Dumitru Crudu; Soţie de &icirc;mprumut de Nicolaie Negru; Eu pentru cine votez? de Val Butnaru; Dictatorul de Andrei Str&acirc;mbeanu; Hai să ne jucăm şi Care-s sălbaticii de Iulian Filip; Maimuţa &icirc;n baie de Irina Nechit; SRL Moldovanul de N.&nbsp;Esinencu; Puştoaica de la etajul 13 de Mircea M.&nbsp;Ionescu ş.a. Oricare ar fi scopurile acestui teatru, fie că e vorba de promovarea dramaturgiei autohtone contemporane ori de reflectarea realităţii contemporane prin abordarea celor mai actuale probleme şi situaţii, ceea ce bucură, &icirc;n primul r&acirc;nd, este prezenţa unor nume de autori naţionali &icirc;n repertoriul teatrelor, ceea ce denotă existenţa unei dramaturgii naţionale contemporane.</p></description>
</descriptions>
<formats>
<format>application/pdf</format>
</formats>
</resource>