Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
397 3 |
Ultima descărcare din IBN: 2022-11-06 23:28 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
398.5+792.03 (1) |
Folclor propriu-zis (721) |
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521) |
SM ISO690:2012 NIŢĂ-COCIERU, Mariana. Evoluţia reprezentaţiilor de artă dramatică tradiţională. In: Revista de Arheologie, Antropologie și Studii Interdisciplinare (RAASI), 2019, nr. 1, pp. 261-270. ISSN 2587-3768. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista de Arheologie, Antropologie și Studii Interdisciplinare (RAASI) | ||||||
Numărul 1 / 2019 / ISSN 2587-3768 /ISSNe 2587-3776 | ||||||
|
||||||
CZU: 398.5+792.03 | ||||||
Pag. 261-270 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În demersul de față autorul se referă la apariția și etapele de evoluție a reprezentațiilor de teatru popular ca repere etnosociale de manifestare a culturii tradiționale, cu reflectarea mutațiilor survenite pe parcurs. Reflectând asupra culturii tradiționale de tip rural, observăm că aceasta are la bază un comportament social ritualic, dictat de respectarea unor legi nescrise, perpetuate și respectate de comunitate. Identificarea și documentarea preceptelor cutumiare motivează punerea în circulație a mai multor opinii privind geneza și evoluția teatrului popular propriu-zis, la care autorul se va referi în interiorul studiului. Cert e că performarea obiceiurilor populare în antichitate, cu recurgerea la deghizarea sau travestirea ritualică, pe de o parte, avea loc din nevoia purtătorilor de mască de a îndeplini legătura spirituală cu forțele supranaturale divine, cu moșii și strămoșii neamului, cu ființele totemice ale vetrei satului, iar pe de altă parte, urmărea funcția apotropaică de protejare magică împotriva acțiunilor malefice ale duhurilor rele, care, conform mentalității tradiționale, asupresc și periclitează existența umană. În perioada străveche, performerii reprezentațiilor teatrale erau marcați de importanța cutumiară a măștii, prin intermediul căreia se credea ca are loc transcenderea din cronotopul profan în cel sacru, considerat recurent și recuperabil. Cu trecerea anilor se produc mutații esențiale în mentalul colectiv al poporului, în consecință, transfigurarea magică evoluează în cea ludică, apoi în dramatică, atestată în reprezentațiile teatrului folcloric, unde conlucrează atât actul ceremonial, cât și aspectul spectacular/de divertisment, obiceiurile de familie și calendaristice, soldând cu desacralizarea măștii ritualice. |
||||||
Cuvinte-cheie teatru folcloric, cultură tradiţională, mască, fenomen etnosocial, précepte, folkloric theater, traditional culture, mask, ethno social phenomenon, precepts |
||||||
|