Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
434 6 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-03-29 14:36 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
94(=214.58)(47+57)”1925-1938” (1) |
Istoria generală (3880) |
SM ISO690:2012 KALININ, Valdemar. About the Gypsy (Romani) Renaissance in the Soviet Union (1925–1938) and its successors. In: Revista de Etnologie şi Culturologie, 2020, nr. 28, pp. 64-73. ISSN 1857-2049. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4437995 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista de Etnologie şi Culturologie | ||||||
Numărul 28 / 2020 / ISSN 1857-2049 /ISSNe 2537-6152 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4437995 | ||||||
CZU: 94(=214.58)(47+57)”1925-1938” | ||||||
Pag. 64-73 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Acest articol încearcă să examineze principalele repere în educația romilor în istoria Rusiei. Țiganii și populația baștinașă au stabilit o relație de încredere încă de la prima întâlnire din 1697. Curând țiganii au fost împărțiți în 2 grupuri: urbani și de șatră. Treptat, țiganii urbani au cucerit aristocrația rusă cu performanțe lor muzicale. În consecință, reprezentanți ai unor familii aristocratice precum Golitsyn, Obolensky, Tolstoi și alții s-au căsătorit cu țigani și țigance. Revoluția din octombrie, apoi războiul civil a distrus stilul tradițional al vieții țigănești. În 1925, la Moscova a fost creat Consiliul țiganilor din Rusia, care a început să promoveze un mod de viață socialist. Țiganii erau implicați în toate sferele vieții statului sovietic: școlile de țigani asigurau educația copiilor și adulților; țiganii erau angajați în toate ramurile industriei și agriculturii (ferme colective de țigani). Dintr-o dată, școlile romilor au fost închise ca urmare a unei decizii secrete a guvernului sovietic din 29 august 1938. După război, numeroase cereri au fost trimise lui Stalin pentru a redeschide școlile de romi, dar toate au rămas fără răspuns. Mai târziu, în 1963, proeminentul poet țigan N. Satkevich a reușit să deschidă o școală pentru țigani în Irkutsk. În anii 90 exemplul său a fost urmat de J. Neilands (Letonia), N. Belugina, L. Manush, L. Cherenkov (Moscova). Autorul articolului și-a adus contribuția continuând această tradiție la Londra, precum și în satul Mikheiki, regiunea Slutsk din Belarus. Bogata moștenire literară din perioada așa zisei Renașteri a țiganilor inspiră noile generații să urmeze acest exemplu unic. |
||||||
Cuvinte-cheie alfabetizarea romilor, literatură romani, școli de romi, renaştere, patrimoniul romilor, рoмская грамотноcть, литературa, рoмские школы, возрождение, рoмскoe наследие, Romani literacy and literature, Romani schools, Renaissance, Romani legacy |
||||||
|