Coordonate epistemice ale dezvoltării expresivității vorbirii elevilor
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
320 3
Ultima descărcare din IBN:
2022-03-24 11:25
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.016:808.5:165 (1)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3934)
Retorica vorbirii. Arta și tehnica exprimării orale (105)
Logică. Epistemologie. Teoria cunoașterii. Metodologie (152)
SM ISO690:2012
IANA, Tatiana-Irina. Epistemic coordinates of the development of student speech expressivity. In: Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane: Dezvoltarea personală și educația pentru societate: temeiuri epistemologice actuale, 19-20 noiembrie 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Moldova, 2020, Ediția a 4-a, pp. 82-84. ISBN 978-9975-152-62-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane
Ediția a 4-a, 2020
Conferința "Şcoala internaţională de metodologie în ştiinţele socioumane"
Chişinău, Moldova, 19-20 noiembrie 2020

Coordonate epistemice ale dezvoltării expresivității vorbirii elevilor

Epistemic coordinates of the development of student speech expressivity

CZU: 37.016:808.5:165

Pag. 82-84

Iana Tatiana-Irina
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 22 ianuarie 2021


Rezumat

Modelul teoretic al dezvoltării expresivității vorbirii reprezintă o sistematizare-structurare a demersurilor epistemic, teoretic și praxiologic ale educației literar-artistice, reprezentate de: a) pe coordonata epistemică: poetica lui Aristotel (mimesis-ul și catharsis-ul); conceptul estetic al lui Platon (unitatea frumosului și utilului; centrarea pe idealul uman și social); sistemul filosofic al lui Kant, care atribuie artei calitatea de a doua existență a omului (cea metafizică, suprasensibilă); teoria despre originea (=esența) operei de artă a lui M. Heidegger; prima definiție a lui F. Schiller a educației artistice și estetice ca domenii de cunoaștere umană, teoria lui F.W. Schelling cu privire la poezie (=literatură) ca esență a artei în genere; concepția filozofică a lui Șt. Lupașco cu privire la ființa umană - creatoare a adevărului, care se produce pe sine ca ființă creatoare; b) pe coordonata teoretică: teoria finalității estetice a literaturii: G. Lanson, J. Mukarovsk; teoria receptării operei de artă: W. Iser, H.R. Jauss , U. Eco, T. Vianu; opera ca text: U. Eco, M. Corti, Iu. Kristeva, R. Barthes; teoria orizontului de așteptare și a experiențelor literare și estetice: H. R. Jauss; semiotica lecturii: U. Eco, Iu. Kristeva; teoria lecturii: W. Iser, P. Cornea, R. Barthes; teoria și metodologia educației literar-artistice: Vl. Pâslaru, C. Șchiopu; c) pe coordonata praxiologică: nivelurile de dezvoltare literară a elevilor (Vl. Pâslaru); conceptul de structură a activității literarelectorale a elevilor: G. N. Kudinași Z. N. Novleanskaia, G. N. Melik-Pașaev; conceptele de formare a competenței de expresivitate artistică a elevilor: C. Parfene, A. Panfil, M. Pavilescu.

The theoretical model of the development of speech expressiveness represents a systematization-structuring of the epistemic, theoretical and praxiological approaches of the literary-artistic education, represented by: a) on the epistemic coordinate: the poetics of Aristotle (mimesis and catharsis); Plato’s aesthetic concept (the unity of the beautiful and the useful; the focus on the human and social ideal); Kant’s philosophical system, which attributes to art the quality of man’s second existence (the metaphysical, supersensible); the theory of the origin (=essence) of M. Heidegger’s work of art; F. Schiller’s first definition of artistic and aesthetic education as fields of human knowledge, F.W. Schelling on poetry (=literature) as the essence of art in general; the philosophical conception of Șt. Lupașco on the human being - creator of truth, who produces himself as a creative being; b) on the theoretical coordinate: the theory of the aesthetic finality of literature: G. Lanson, J. Mukarovsk; the theory of reception of the work of art: W. Iser, H.R. Jauss, U. Eco, T. Vianu; opera ca text: U. Eco, M. Corti, Iu. Kristeva, R. Barthes; the theory of the waiting horizon and of literary and aesthetic experiences: H. R. Jauss; semiotics of reading: U. Eco, Iu. Kristeva; reading theory: W. Iser, P. Cornea, R. Barthes; theory and methodology of literary-artistic education: Vl. Pâslaru, C. Șchiopu; c) on the praxiological coordinate: the levels of literary development of the students (Vl. Pâslaru); the concept of structure of the literary-lectoral activity of the students: G. N. Kudinași Z. N. Novleanskaia, G. N. Melik-Pashaev; the concepts of forming the competence of artistic expressiveness of the students: C. Parfene, A. Panfil, M. Pavilescu.

Cuvinte-cheie
expresivitate, coordonata epistemică, coordonata teoretică, coordonata praxiologică, teorie,

expressiveness, the epistemic coordinate, the theoretical coordinate, the praxiological coordinate, theory