Perspectivele educaţiei
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
796 69
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-09 17:33
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.01 (4228)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3885)
SM ISO690:2012
CRISTEA, Sorin. Perspectivele educaţiei. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2020, nr. 6(124), pp. 57-60. ISSN 1810-6455. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4384679
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 6(124) / 2020 / ISSN 1810-6455

Perspectivele educaţiei

The Perspectives of Education

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.4384679
CZU: 37.01

Pag. 57-60

Cristea Sorin
 
Universitatea din Bucureşti
 
 
Disponibil în IBN: 31 decembrie 2020


Rezumat

Perspectivele educaţiei sunt determinate la nivel social şi pedagogic. Sunt analizate atât de ştiinţele pedagogice fundamentale – teoria generală a educaţiei, teoria generală a instruirii/ didactica generală, teoria generală a curriculumului, cât şi de unele ştiinţe ale educaţiei elaborate interdisciplinar – filosofia educaţiei, sociologia educaţiei, politica educaţiei, planificarea educaţiei, managementul educaţiei – subordonate epistemologic ştiinţelor pedagogice fundamentale, raportate permanent la cercetările pedagogice fundamentale realizate la nivel de istorie a pedagogiei/pedagogie istorică şi de pedagogie comparată. La nivel social, perspectivele educaţiei sunt determinate de tendinţele de evoluţie ale societăţii, angajate în plan cultural, economic, politic, comunitar, natural, reflectate, în mod obiectiv, de funcţiile generale ale educaţiei şi, în mod subiectiv, de finalităţile educaţiei, macrostructurale (idealul educaţiei şi scopurile generale ale sistemului de învăţământ), dar şi microstructurale (obiectivele generale, specifice şi concrete ale educaţiei/instruirii, realizabile în contextul deschis al procesului de învăţământ). La nivel pedagogic, perspectivele educaţiei sunt determinate de filosofia şi politica educaţiei, adoptate la diferite intervale de timp, vizibile în paradigma afirmată istoric, care propune un anumit model de abordare a teoriei şi a practicii educaţiei, reflectat, în mod special, în zona construcţiei curriculumului, care poate fi fundamentat academic sau/şi experienţial, prin centrarea asupra cerinţelor psihologice ale educatului sau/şi asupra „reconstrucţiei sociale”, anticipată din diferite perspective doctrinare sau ideologice.

The perspectives of education are determined at social and pedagogical level. They are analyzed in such fundamental pedagogical sciences as the general theory of education, general theory of teaching/general didactics, general curriculum theory, as well as in some interdisciplinary sciences of education , such as philosophy of education, sociology of education, education policy, education planning, education management, which are epistemologically subordinated to fundamental pedagogical sciences and permanently related to fundamental pedagogical research conducted at history of education/historical pedagogy and comparative pedagogy level. At social level, the perspectives of education are determined by the evolutionary trends of the society, being engaged at a cultural, economic, political, community, and natural level and being reflected objectively by the general functions of education and subjectively by the finalities of education: macrostructural (the ideal of education and the general goals of the education system) as well as microstructural ones (general, specific, and concrete objectives of education/ training, achievable in the open context of the education process). At pedagogical level, the perspectives of education are determined by the philosophy and policy of education, which were adopted at different time intervals and may be traced in a historically affirmed paradigm, which proposes a certain model of approach to the theory and practice of education. The latter is particularly reflected in the curriculum development domain, which may be academic and/or experience-based, by focusing on the psychological requirements of the learner and/or the “social reconstruction” anticipated from different doctrinal or ideological perspectives.

Cuvinte-cheie
perspectivele educaţiei, funcţiile educaţiei, modelul de politică a educaţiei, finalităţile educaţiei, paradigma curriculumului, plan de învăţământ construit curricular, curriculum academic,

perspectives of education, functions of education, education policy model, education finalities, curriculum paradigm, curricular study plan, academic curriculum