Building a model of internationalization as a factor of development of integration processes of higher economic education in the Republic of Moldova
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
490 15
Ultima descărcare din IBN:
2022-09-13 09:32
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
378.1:339.92(478) (1)
Învățământ superior. Universități. Cursuri universitare (2576)
Economia internațională în general. Relații economice internaționale. Economie globală (437)
SM ISO690:2012
TRIFONOVA, Larisa. Building a model of internationalization as a factor of development of integration processes of higher economic education in the Republic of Moldova. In: Journal of Research on Trade, Management and Economic Development, 2020, nr. 2(14), pp. 64-78. ISSN 2345-1424.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Journal of Research on Trade, Management and Economic Development
Numărul 2(14) / 2020 / ISSN 2345-1424 /ISSNe 2345-1483

Building a model of internationalization as a factor of development of integration processes of higher economic education in the Republic of Moldova

CZU: 378.1:339.92(478)
JEL: F59, F69, I24, I25

Pag. 64-78

Trifonova Larisa
 
Free International University of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 decembrie 2020


Rezumat

This article examines one of the key modern trends in the development of higher education - internationalization as a way to enhance its influence abroad by using an appropriate model. The model of higher education internationalization is understood as a vector of development of higher education system at national and institutional levels in accordance with the challenges of the global higher education and labor market. The reasons that determined the development of a model based on the example of higher economic education in the Republic of Moldova were the lack of relevant theoretical developments in this area, the chaotic nature of practical decisions in the field of higher education internationalization and the need to integrate the education system into the international educational market. The article reveals the structural content of the elements of higher education internationalization model, as well as the content of the strategic component of the model, as the main component, which includes a number of strategic initiatives that contribute to the implementation of the model’s goal. The development of this model is based on a theoretical study of data on the research issues, as well as an empirical study, which consisted in conducting a SWOT analysis of the current state of internationalization. The implementation of the model of higher education internationalization is supposed to be phased by using a roadmap of the model aimed at accurate planning of the necessary resources and forming strategic solutions to the existing problems of the participants in the higher education system. This study and model can be considered necessary for the purpose of increasing the degree of integration into the international market of higher education services, and also aims to ensure the competitiveness and recognition of the higher education system of the Republic of Moldova in the international market.

În acest articol se examinează una dintre tendințele moderne cheie în dezvoltarea învățământului superior - internaționalizarea ca o modalitate de a-și spori influența în străinătate prin utilizarea unui model adecvat. Modelul de internaționalizare a învățământului superior este înțeles în sensul vectorului de dezvoltare a sistemului de învățământ superior la nivel național și la nivelul instituțiilor de învățământ superior individuale prin parteneriate strategice, extinderea cercului comunității academice, mobilizarea resurselor intelectuale interne, extinderea competențelor absolvenților în conformitate cu provocările pieței muncii globale și cerințele angajatorilor. Motivele care au determinat dezvoltarea acestui model pe exemplul Republicii Moldova au fost lipsa unor abordări teoretice relevante în acest domeniu, natura haotică a deciziilor practice în domeniul învățământului superior, acțiunile în domeniul internaționalizării și necesitatea integrării sistemului de învățământ pe piața internațională a învățământului superior. Articolul dezvăluie aspectele teoretice și metodologice ale formării elementelor structurale și conținutul acestora în modelul de internaționalizare a învățământului superior. Dezvoltarea acestui model se bazează pe un studiu teoretic al datelor privind problematica cercetării, precum și pe un studiu empiric care a fost realizat în rândul studenților masteratului internaționalizat al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor. Acest studiu și model pot fi considerate necesare în scopul creșterii gradului de integrare pe piața internațională a serviciilor de învățământ superior și vizează, de asemenea, asigurarea competitivității și recunoașterii sistemului de învățământ superior al Republicii Moldova pe arena internațională.

В данной статье рассматривается одна из ключевых современных тенденций развития высшего образования - интернационализация как способ усиления его влияния за рубежом при помощи применения соответствующей модели. Модель интернационализации высшего образования понимается в смысле вектора развития системы высшего образования на национальном уровне и на уровне отдельных высших учебных заведений через стратегические партнерства, расширение круга академического сообщества, мобилизацию внутренних интеллектуальных ресурсов, расширение компетенций выпускников в соответствии с вызовами глобального рынка труда и требованиями работодателей. Причинами, побудившими разработать данную модель на примере Республики Молдова, явились отсутствие актуальных теоретических разработок в данной области, хаотичность предпринимаемых практических решений в сфере высшего образования действий в области интернационализации и необходимость интеграции системы образования в международный рынок высшего образования. Статья раскрывает теоретико-методологические аспекты формирования структурных элементов и их содержание в модели интернационализации высшего образования. Разработка данной модели основана на теоретическом исследовании данных по проблематике исследования, а также эмпирическом исследовании, которое было проведено среди студентов интернационализированного магистра факультета экономики и делового администрирования. Это исследование и модель можно считать необходимыми для целей повышения степени интеграции в международный рынок услуг высшего образования, а также призвано обеспечивать конкурентоспособность и узнаваемость системы высшего образования Республики Молдова на международной арене.

Cuvinte-cheie
internationalization of higher education, higher education internationalization model, higher education, integration process in higher education, educational services, economic education,

internaționalizarea învățământului superior, model de internaționalizare a învățământului superior, învăţământ superior, proces de integrare în învățământul superior, servicii educaţionale, educaţie economică,

интернационализация высшего образования, модель интернационализации высшего образования, высшее образование, процесс интеграции в высшем образовании, образовательные услуги, экономическое образование