Consumul cultural: aspecte teoretice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
856 60
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-23 22:16
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
316.7+7.011 (2)
Sociologia culturii. Contextul cultural al vieții sociale (790)
Estetică. Filozofie. Gust. Teoria artei în general (108)
SM ISO690:2012
CARAMAN, Iurie, MÎNDRU, Valeriu. Consumul cultural: aspecte teoretice. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 15 mai 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2020, Vol.2, pp. 75-76. ISBN 978-9975-3311-5-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
Vol.2, 2020
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 15 mai 2020

Consumul cultural: aspecte teoretice

Cultural consumption: theoretical aspects

CZU: 316.7+7.011

Pag. 75-76

Caraman Iurie, Mîndru Valeriu
 
Institutul de Cercetări Juridice, Politice și Sociologice
 
 
Disponibil în IBN: 16 decembrie 2020


Rezumat

În sens larg, consumul cultural se referă la modelele de apropiere de universul bunurilor culturale – frecventarea teatrului, participarea la programele culturale, vizitarea expozițiilor de artă și muzeelor, decoraţiunea interioară a casei, mobilier, muzică, televiziune, lectură etc. Cultura poate fi exprimată ca volum, cantitate, calitate şi varietate şi constă din totalitatea produselor materiale şi spirituale ale muncii omeneşti, rezultate ale transformării omului oglindite în conduita şi în normele ce o alimentează. Cultura este dependentă de societate, de clasele sociale, de ideologia acestora și este determinată de sistemul naţional şi de condiţiile economico-sociale în care societatea respectivă funcţionează. Ea are un rol transformator, operând deopotrivă cu factori obiectivi şi subiectivi ai socializării. Cultura contemporană, este într-un continuu proces de schimbare a structurii sale interioare, a viziunii spirituale şi a formelor stilistice. Teoreticienii vorbesc de o schimbare de paradigmă culturală, în care includ atât schimbările generate de noile teorii ştiinţifice, cât şi de apariţia şi răspândirea, prin intermediul sistemului mediatic şi nu numai, a culturii de consum. Expansiunea culturii de consum reprezintă un câmp problematic major al disciplinelor care studiază fenomenul cultural contemporan. Cultura de consum poate provoca mutaţii negative în structura valorică a conştiinţei şi în comportamentul oamenilor. Consumul cultural nu reprezintă un fenomen atât de recent cum am putea crede, deoarece foarte mult timp a fost un subiect de discuții ample, un subiect foarte complex, multidimensional. Principalele concepte vizate în dezbaterea acestei teme sunt: consum cultural, cultură, distracţie, interes, timp liber. Fiecare societate îşi construieşte un edificiu cultural bazat pe o moştenire pe care o identifică la un anumit nivel de dezvoltare a forţelor de producţie, caracteristic societăţii respective.

Cuvinte-cheie
cultură, consumul cultural, consum, clasă socială, program cultural