Școlile parohiale evanghelico-luterane și locul acestora în legătura colonie-metropolă
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
444 7
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-25 22:15
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(=112.2(478):37:2”XVIII” (1)
Istoria Moldovei. Republica Moldova (67)
SM ISO690:2012
GUMENÂI, Ion. Școlile parohiale evanghelico-luterane și locul acestora în legătura colonie-metropolă. In: Perspectivele şi Problemele Integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei, 5 iunie 2020, Cahul. Cahul, Republica Moldova: Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu‖ din Cahul, 2020, Vol.7, Partea 2, pp. 235-240. ISBN 978-9975-88-060-2. ISSN ISSN 2587-3563 E-ISSN 2587-3571.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Perspectivele şi Problemele Integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei
Vol.7, Partea 2, 2020
Conferința "Perspectivele şi Problemele Integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei"
Cahul, Moldova, 5 iunie 2020

Școlile parohiale evanghelico-luterane și locul acestora în legătura colonie-metropolă

Evangelical-lutheran parish schools and their place in the colony-metropolis connection

CZU: 94(=112.2(478):37:2”XVIII”

Pag. 235-240

Gumenâi Ion
 
Institutul de Istorie
 
 
Disponibil în IBN: 15 decembrie 2020


Rezumat

Instituția școlilor parohiale împreună cu biserica, a jucat un rol primordial atât în conservarea identității etnice și religioase, cât și păstrarea legăturii cu metropola a minorităților confesionale din Basarabia în sec. XIX. Este evident că importanța și atenția acordată acestor instituții educaționale au fost diferite. De exemplu, când A. Klaus a descria coloniile germane de la mijlocul secolului al XIX-lea, acesta observa că, dacă o comunitate catolică în momentul formării, construiește în primul rând o biserică, atunci, în momentul formării unei comunități protestante, se va construi în primul rând școala parohială și numai după aceea o biserică.

Institution of parish schools like church, played a primary role in preservation of ethnic and religious identity, in the same time it kept connections with big communion of confessional minorities from Bessarabia in the 19th century. It is obvious that importance and attention that was given to these places was different. For instance when A. Klaus described German colonies noticed that at the middle of 19th century if a catholic community in the moment of formation, build a church, then on the other hand in the moment of formation of a Protestant community, they will build first of all a parish school, and only after that a church.

Cuvinte-cheie
școli parohiale, Basarabia, protestanți,

Parish schools, Bessarabia, Protestants