Xilogravura religioasă în Moldova medievală: interferenţe occidentale şi regionale
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
843 9
Ultima descărcare din IBN:
2023-03-28 09:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
7.03(478) (14)
Perioade și faze artistice. Școli, stiluri, influențe (59)
SM ISO690:2012
STĂVILĂ, Tudor. Xilogravura religioasă în Moldova medievală: interferenţe occidentale şi regionale. In: Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”, 2008, nr. 4(11), pp. 41-44. ISSN 1857-0461.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”
Numărul 4(11) / 2008 / ISSN 1857-0461 /ISSNe 2587-3687

Xilogravura religioasă în Moldova medievală: interferenţe occidentale şi regionale
CZU: 7.03(478)

Pag. 41-44

Stăvilă Tudor
 
 
 
Disponibil în IBN: 17 decembrie 2013


Rezumat

In this article the author considers some specificity and evolution of medieval engraving that forced out bookish miniature at certain phase and promoted the appearance of an icon-engraving on the paper and farther their spreading. The appearance of such icons in the Orthodox world has become possible due to European issues of 1650 (The Bible of Piscator Jan Visher) and the Bible of Ectip Christopher Weigel (1695). In medieval Moldova the development of this type of art is connected with the foundation of Yassky typography in 1642 and illustration of Kazanii of metropolitan Varlaam by the engraving of Ukrainian monk Elias in 1645.