Relansarea economiei Republicii Moldova în contextul pandemiei COVID-19
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
431 29
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-13 14:53
SM ISO690:2012
CRUDU, Rodica, MAHMADBECOV, Ruslan. Relansarea economiei Republicii Moldova în contextul pandemiei COVID-19. In: Competitivitatea şi inovarea în economia cunoaşterii, 25-26 septembrie 2020, Chişinău. Chişinău Republica Moldova: Departamentul Editorial-Poligrafic al ASEM, 2020, Ediţia a 22-a , pp. 735-740. ISBN 978-9975-75-985-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Competitivitatea şi inovarea în economia cunoaşterii
Ediţia a 22-a , 2020
Conferința "Competitivitate şi inovare în economia cunoaşterii"
Chişinău, Moldova, 25-26 septembrie 2020

Relansarea economiei Republicii Moldova în contextul pandemiei COVID-19

JEL: G38, P40, P41, P44

Pag. 735-740

Crudu Rodica, Mahmadbecov Ruslan
 
Academia de Studii Economice din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 2 decembrie 2020


Rezumat

Circumstanțele create de pandemia COVID-19 necesită noi abordări strategice și căi de soluționare pentru a face față provocărilor și instabilităților din mediul economic, inclusiv pentru a susține relansarea și restructurarea economiei naționale pentru perioada post-COVID-19. Studiile arată că atât PIB-ul mondial cât și cel național va scădea, în diferite proporții, în dependența abilității de manevrare a economiei pe parcursul pandemiei. Întreprinderile mici și mijlocii rămân a fi ținta cheie în repornirea cu succes a economiei, acestea reprezentând 90% din întreprinderile din sectorul privat din țară și antrenând 60% din populație aflată în câmpul muncii. Sondajele efectuate în rândul companiilor din diferite sectoare ale economiei arată că venitul lor a scăzut pe perioada stării de urgență cu 50% și mai mult, unele aflându-se la limitele insolvenței, iar altele disponibilizând resursele umane, astfel sporind creșterea șomajului. Prezentul articol are drept obiectiv analiza masurilor inițiate și aplicate de autorități în vederea susținerii mediului de faceri autohton, precum și instrumentele de remaniere aplicate de firme pentru a supravețui în condiții pandemice. Analiza sondajelor realizate de diverse instituții în vederea evaluarii impactilui crizei pandemice asupra economiei a servit drept instrument important în aceasta cercetare. Rezltatele cercetării scot în evidență faptul că Guvernul Republicii Moldova a încercat să intervină în situația de criză prin oferirea garanțiilor de stat în proporție de 80% pentru crditele contractate de întreprinderi în scopul suplinirii capitalului circulant și de investiții, valoarea maximă a creditului nedepășind 5 mln. lei. O altă măsură a fost susținerea întreprinderilor în procesul de digitalizare și trecere la opearea on-line, iar ideile și măsurile solicitate de către companii de a introduce vacanța fiscală, conform unor sondaje, rămâne a fi neîntreprinsă. Prin urmare, criza este momentul imperativ al implicării statului în gestionarea proceselor de amortizare al efectului negativ și ajustare la normal prin intermediul modelului macroeconomic și al instrumentelor fiscale și financiare.

Cuvinte-cheie
Criză, COVID-19, depășirea crizei pandemice, digitalizare, facilități fiscale, întreprinderi mici și mijlocii, pandemie, plan strategic, producători autohtoni, Republica Moldova, relansare economică, șomaj