Un „pompier” pentru sistemul educațional al RSS Moldovenești – Institutul Învățătoresc din Soroca
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
391 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-11 18:37
SM ISO690:2012
. Un „pompier” pentru sistemul educațional al RSS Moldovenești – Institutul Învățătoresc din Soroca. In: O utopie devenită realitate: învăţământul superior în RSS Moldovenească – de la planificare la reproducere, Ed. 1, 15-17 octombrie 2020, Chişinău. Chişinău: Editura „Lexon-Prim”, 2020, Ediția 1, pp. 30-56. ISBN 78-9975- 3454-4-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
O utopie devenită realitate: învăţământul superior în RSS Moldovenească – de la planificare la reproducere
Ediția 1, 2020
Conferința "O utopie devenită realitate: învăţământul superior în RSS Moldovenească – de la planificare la reproducere"
1, Chişinău, Moldova, 15-17 octombrie 2020

Un „pompier” pentru sistemul educațional al RSS Moldovenești – Institutul Învățătoresc din Soroca

A „firefighter” for the educational system of Moldavian SSR – Soroca Educational Institute


Pag. 30-56

 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 noiembrie 2020


Rezumat

The history of some pedagogical higher education institutions in the Moldavian SSR, re-established and/or created by the Soviets since the second half of the 1940s, is more or less known, or they were the predecessors of some universities in the Republic of Moldova. The shortage of teachers in the post-war period, generated by the expansion of the Soviet educational system in the Moldavian SSR after 1944 and, after 1949, by the transition to compulsory education of 7 classes in villages and 10 classes in Soviet Moldavian cities, led the authorities to open temporary pedagogical higher education institutions, producing, in particular, teachers for grades V-VII and VIII-X. The author tries to decipher, based on unique archival sources, the ins and outs of the founding process of the Soroca Educational Institute – a pedagogical higher education institution with an ephemeral existence, to which the regime assigned a role of „firefighter” for the shortage of teachers in the public education of the Moldavian SSR.

Cuvinte-cheie
Soroca Educational Institute, pedagogical higher education institutions, school, teachers, students, Moldavian SSR