Opiniile pacienților cu privire la calitatea serviciilor medicale spitalicești
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
435 8
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-05 12:44
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
614.21+614.253.8 (1)
Organizarea publică şi profesională a sănătăţii (871)
SM ISO690:2012
OBREJA, Galina, BINIUC, Dumitru. Opiniile pacienților cu privire la calitatea serviciilor medicale spitalicești. In: Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină , 2020, nr. 3(85), pp. 36-40. ISSN 1729-8687.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină
Numărul 3(85) / 2020 / ISSN 1729-8687 /ISSNe 2587-3873

Opiniile pacienților cu privire la calitatea serviciilor medicale spitalicești

Patients’ opinion about inpatient service quality

Качество стационарных медицинских услуг с точки зрения пациентов

CZU: 614.21+614.253.8

Pag. 36-40

Obreja Galina, Biniuc Dumitru
 
Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu“
 
 
Disponibil în IBN: 17 noiembrie 2020


Rezumat

Aspectele calității serviciilor medicale devin o preocupare din ce în ce mai actuală atât în rândul furnizorilor de servicii medicale, cât și al consumatorilor acestora. Scopul prezentei cercetări a fost evaluarea calității serviciilor medicale spitalicești prin prisma percepției acestora de către pacienți. În sondaj au participat 118 persoane care au benefi ciat de servicii medicale în spitale de diferit nivel, iar pentru colectarea datelor a fost aplicat un chestionar autoadministrat. Apelarea la asistența medicală urgentă este una dintre cele mai răspândite modalități de internare în spital (32,2%), în special în mediul urban (37,8%). Pacienții internați în spitalele raionale (30,5%) sunt mai rar informați despre intervenții, riscuri și alternative, în comparație cu cei internați în spitalele municipale (66,7%) și republicane (57,2%); mai rar li se propun metode de alternativă de diagnostic (16,7% versus 33,3% și, respectiv, 42,9%) și de tratament (12,5% vs 26,7% și, respectiv, 32,1%) și au un grad de satisfacție mai mic privind îngrijirile medicale și atitudinea personalului medical. Gradul de satisfacție a pacienților este un indicator ale cărui variații sunt infl uențate de aspecte precum: locul de reședință a pacientului, tipul spitalului și statutul de asigurat/neasigurat al acestuia. Evaluarea calității serviciilor medicale spitalicești prin prisma pacientului și ținând cont de recomandările OMS, poate duce la crearea de noi strategii în sănătate, care ar sta la baza unui serviciu medical calitativ.

Issues of the quality of medical services become an increasing concern both among healthcare providers and healthcare consumers. Th e aim of the current research is to evaluate the quality of inpatient medical services as perceived by patients. 118 individuals, benefi ciaries of inpatient services, participated in the survey and data were collected using a self-administered questionnaire. Call to the medical emergency service is the prevailing method of hospitalization (32,2%), particularly in urban area (37,8%). Patients hospitalized in district hospitals (30,5%) are less oft en informed about interventions, risks and alternatives as compared to those hospitalized in municipal (66,7%) and republican (57,2%) hospitals; less oft en alternative diagnostic (16.7% vs 33.3% and 42.9%, respectively) and treatment (12,5% vs 26,7% and 32,1%, respectively) methods are proposed to them and they have a lower degree of satisfaction by medical care and by attitude of medical personnel. Degree of satisfaction of patients is an indicator whose variations are infl uenced by such issues as: patient’s place of residence, type of hospital and insurance status. Evaluation of quality of inpatient medical services as perceived by patient and considering WHO recommendations, can lead to the development of new health strategies that would underlie a quality medical service.

Вопросы качества медицинских услуг становятся все более актуальными как среди медицинских работников, так и среди потребителей данных услуг. Целью настоящего исследования является оценка качества стационарных медицинских услуг с точки зрения пациентов. В исследовании приняли участие 118 человек, пользующиеся услугами стационарной службы, и данные были собраны с помощью автоадминистрированной анкеты. Вызов скорой медицинской помощи является одним из более раcпространенных способов госпитализации (32,2%), особенно в городской местности (37,8%). Пациенты, госпитализированные в районные больницы (30,5%), реже информируются о вмешательствах, рисках и альтернативах по сравнению с пациентами, госпитализированными в муниципальные (66,7%) и республиканские (57,2%) больницы; им реже предлагаются альтернативные методы диагностики (16,7% против 33,3% и 42,9%, соответственно) и лечения (12,5% против 26,7% и 32,1%, соответственно) и у них более низкий уровень удовлетворенности медицинской помощью и отношением медицинского персонала. Степень удовлетворенности пациента – это показатель на изменения которого влияют такие характеристики как: место жительства пациента, тип больницы и страховой статус. Оценка качества стационарных медицинских услуг с точки зрения пациента и с учетом рекомендаций ВОЗ может привести к разработке новых стратегий здравоохранения, которые лежат в основе качественных медицинских услуг.

Cuvinte-cheie
calitatea serviciilor, opinia pacientului, servicii spitalicești, grad de satisfacție,

Quality of service, patient opinion, inpatient services, degree of satisfaction,

качество услуг, точка зрения пациента, стационарные услуги, степень удовлетворенности