Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
730 5 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-07-25 21:39 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
27-523(478)”XVIII” (2) |
Creștinism. Biserici și culte creștine (339) |
SM ISO690:2012 ŞALARI, Marin. Din istoria vieții monahale în Basarabia (prima jumătatea a sec. al XIX-lea). In: Revista de Etnologie şi Culturologie, 2020, nr. 27, pp. 129-136. ISSN 1857-2049. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3956784 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista de Etnologie şi Culturologie | ||||||
Numărul 27 / 2020 / ISSN 1857-2049 /ISSNe 2537-6152 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.3956784 | ||||||
CZU: 27-523(478)”XVIII” | ||||||
Pag. 129-136 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În articolul prezentat, autorul, pe baza surselor arhivistice, a reflectat poziția și dezvoltarea comunității monahale din Basarabia în prima jumătate a sec. al XIX-lea. O atenție deosebită este acordată activităților Mitropolitului Chișinăului și Hotinului Gavriil Bănulescu-Bodoni în legătură cu reglementarea situației frăției monahale. Ca exemplu, este publicată o instrucțiune a Înaltpreasfinției sale (1812), conform căreia călugării nu aveau dreptul să părăsească mănăstirile și schiturile fără permis. Pentru aceasta a fost necesară obținerea permisiunii episcopului. Articolul se concentrează asupra compoziției cantitative, sociale și etnice a frăției monahale. Se atrage atenția asupra faptului că nu numai laicii de rând se călugăreau ci și clericii care doreau să-și petreacă ultimele zile departe de viața lumească. De asemenea, autorul concluzionează că, după 1812, compoziția novicilor din mănăstiri a crescut. O atenție deosebită este acordată statutului căminului, care a fost introdus în 1819 pentru a elimina diferențierea socială între frați. De asemenea, autorul publică materiale despre unii stareți ai mănăstirilor care au monitorizat ordinele din sfintele mănăstiri încredințate acestora. Se subliniază că, în perioada indicată, mănăstirile au fost conduse, de regulă, de reprezentanți iluminați ai clerului. |
||||||
Cuvinte-cheie mănăstire, biserică, călugări, Gavriil Bănulescu-Bodoni, hram, монастырь, монахи, церковь, Г. Бэнулеску-Бодони, устав, monastery, church, monks, Gabriel BanulescuBodoni, charter |
||||||
|