Voluntarismul jurisdicţiei constituţionale în perioada statului capturat
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
487 17
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-19 10:56
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
342.56(478) (3)
Puterea statului. Sistemul și funcția organelor de guvernământ (411)
SM ISO690:2012
ARMEANIC, Alexandru. Voluntarismul jurisdicţiei constituţionale în perioada statului capturat. In: Revista Naţională de Drept, 2020, nr. 4-6(234-236), pp. 75-79. ISSN 1811-0770. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3991522
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Naţională de Drept
Numărul 4-6(234-236) / 2020 / ISSN 1811-0770 /ISSNe 2587-411X

Voluntarismul jurisdicţiei constituţionale în perioada statului capturat

Voluntarism of the constitutional jurisdiction during the period of the captured state

Volontarisme de la juridiction constitutionnelle pendant la période de l’état capturé

Волюнтаризм конституционной юрисдикции в условиях захваченного государства

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.3991522
CZU: 342.56(478)

Pag. 75-79

Armeanic Alexandru
 
Academia de Studii Economice din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 3 septembrie 2020


Rezumat

Paradigma democratică prin care sunt învestite anumite organe cu atribuţii instituţionale pentru ocrotirea valorilor democratice încalcă flagrant aceste valori şi doar Parlamentul, în lumina argumentărilor menționate, poate curma acțiunile inexplicabile ale instituțiilor care au menirea de a ocroti aceste valori, dar care încearcă să trișeze sau să speculeze cu voința poporului, invocând-o ca pe un adevăr absolut. În acest caz, trebuie să existe un mecanism care ar curma voluntarismul juridico-politic al unor instituţii ale statului, în speţă Curtea Constituțională a Republicii Moldova. În urma celor relatate, propunem ca prin actul de constatare definitivă a Parlamentului Republicii Moldova - unică autoritate a statului care reprezintă poporul, să fie ridicat mandatul de judecător al Curții Constituționale în baza propunerii de a modifica legea, prin introducerea la art. 19 din Legea cu privire la Curtea Constituțională nr. 317 din 13.12.1994, a completării cu litera „d1)”, în următoarea redacţie: „d1) incompatibilitate, stabilită printr-un act de constatare rămas definitiv, de către Parlamentul Republicii Moldova, cu o majoritate simplă din numărul deputaţilor”.

The democratic paradigm through which certain bodies with institutional attributions for the protection of democratic values are invested flagrantly violates these values and only the Parliament, in the light of the mentioned arguments can stop the inexplicable actions of the institutions meant to protect these values, tries to cheat or speculate with to the people, invoking it as an absolute truth. In this case, there must be a mechanism that would end the legal-political voluntarism of some state institutions, in this case the Constitutional Court of the Republic of Moldova. Following what is reported, we propose that by the final act of finding of the Parliament of the Republic of Moldova - the only authority of the state representing the people, to lift the mandate of judge of the Constitutional Court based on the proposal to amend the law, by introducing in art. 19 of the Law on the Constitutional Court no. 317 of 13.12.1994, the addition with the letter “d¹)” in the following wording: “d¹) incompatibility, established by an act of finding made final, by the Parliament of the Republic of Moldova, with a simple majority of the number of deputies”.

Le paradigm démocratique par lequel certains organs dotés de pouvoirs institutionnels sont investis pour la protection des valeurs démocratiques viole de manière flagrante ces valeurs et seul le Parlement, à la lumière des arguments mentionnés, peut arrêter les actions inexplicables des institutions qui sont censées protéger ces valeurs, essayer de tromper ou de spéculer avec la volonté du peuple, en l’invoquant comme une vérité absolue. Dans ce cas, il doit y avoir un mécanisme qui mettrait fin au volontarisme politico-juridique de certaines institutions de l’état, en l’occurrence la Cour Constitutionnelle de la République de Moldova. Compte tenu de ce qui précède, nous proposons que la Loi sur les conclusions finales du Parlement de la République de Moldova - seule autorité de l’état représentant le peuple, soulève le mandat du juge de la Cour Constitutionnelle sur la base de la proposition de modification de la loi, en introduisant à l’article 19 de la Loi No 317 de la Cour Constitutionnelle du 13.12.1994, l’ajout avec la lettre “d¹)” dans le libellé suivant: “d¹) incompatibilité, établie par un acte définitif, par le Parlement de la République de Moldova, à la majorité simple du nombre de députés”.

Демократическая парадигма, посредством которой инвестируются определенные органы власти с институциональными полномочиями для защиты демократических ценностей, грубо нарушают затем демократические нормы, и только парламент, в свете упомянутых аргументов, может предотвратить необъяснимые действия государственных учреждений, предназначенных для защиты демократических ценностей, пытаясь при этом обмануть или спекулировать волею граждан, ссылаясь на это как на абсолютную правду. В этом случае, должен существовать механизм, который положил бы конец политико-правовому волюнтаризму некоторых государственных учреждений, в данном случае Конституционного суда Республики Молдова. Исходя из вышесказанного, мы предлагаем, чтобы, в соответствии с решением Парламента Республики Молдова – как единственной ветви власти в государстве, представляющей народ, были приостановлены полномочия судьи Конституционного Суда, основываясь на предложении о внесении поправок в закон путем введения поправок к ст. 19 Закона о Конституционном суде № 317 от 13.12.1994 г., дополнением буквой «d¹)», в следующей редакции: «d¹) несовместимость, установленная актом окончательного решения, Парламентoм Республики Молдова, простым большинством голосов от числа депутатов».

Cuvinte-cheie
mandat de judecător, stat de drept, modificare la lege, democraţie, justiție constituțională,

mandate of a judge, rule of law state, amendment of the law, democracy, constitutional justice,

mandat du juge, état de droit, amendement à la loi, démocratie, justice constitutionnelle,

мандат судьи, верховенство закона, поправка к закону, демократия, конституционное правосудие