Artă și societate în Sibiul modern
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
599 18
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-15 07:42
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
904:[008+72](498-21) (1)
Vestigii culturale ale diferitelor perioade istorice (142)
SM ISO690:2012
STRĂUŢIU, Eugen. Artă și societate în Sibiul modern. In: Dialogica, revista de studii culturale si literatura, 2020, nr. 2, pp. 111-121. ISSN 2587-3695. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3978114
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Dialogica, revista de studii culturale si literatura
Numărul 2 / 2020 / ISSN 2587-3695 /ISSNe 1857-2537

Artă și societate în Sibiul modern

Art and society in modern Sibiu

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.3978114
CZU: 904:[008+72](498-21)

Pag. 111-121

Străuţiu Eugen
 
Universitatea „Lucian Blaga“, Sibiu
 
 
Disponibil în IBN: 21 august 2020


Rezumat

Cronologia culturală a Sibiului nu se poate suprapune cu cronologia politică a României sau a principatului Transilvaniei, având propriile criterii și repere cu privire la începutul și sfârșitul unei epoci. Astfel, modernitatea Sibiului este similară cu perioada de exprimare a curentului baroc, impus local după cucerirea orașului de către Imperiul Habsburgic (1787) și intrat în declin în deceniile premergătoare revoluției de la 1848. Barocul sibian, de expresie vieneză, s-a manifestat plenar în arhitectură, pictură, teatru, sculptură și literatură – prin personalități educate la Viena și active la Sibiu. Aici, în capitala politică și militară a Transilvaniei, barocul a întânit un teren social fertil, satisfăcând nevoile unei clase elevate, capabile din punct de vedere politic și administrativ, vorbitoare de limba germană, care a trecut peste diferențele confesionale pentru a construi și a se bucura împreună de expresiile baroce de inspirație vieneză. Astăzi, partea barocă a Sibiului îl definește și îi reprezintă principala atracție culturală și turistică.

The cultural chronology of Sibiu cannot overlap with the political chronology of Romania or the principality of Transylvania, having its own criteria and benchmarks regarding the beginning and end of an era. Thus, the modernity of Sibiu is similar to the period of expression of the Baroque current, imposed locally after the conquest of the city by the Habsburg Empire (1787) and declined in the decades before the revolution of 1848. The Sibiu Baroque, of Viennese expression, was fully manifested in architecture, painting, theater, sculpture and literature – through personalities educated in Vienna and active in Sibiu. Here, in the political and military capital of Transylvania, the Baroque met a fertile social ground, satisfying the needs of a high social class, politically and administratively capable, speaking German, which overcame confessional differences in order to build and enjoy together the Viennese-inspired baroque expressions. Today, the baroque part of Sibiu defines it and represents the main cultural and tourist attraction.

Cuvinte-cheie
Sibiu – Hermannstadt, baroc, arhitectură, pictură, teatru, literatură,

Sibiu – Hermannstadt, baroque, architecture, painting, theater, literature