Conceptul de literatură: teorii şi controverse
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
624 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-21 11:16
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
82.0 (294)
Literatură (3495)
SM ISO690:2012
ŞCHIOPU, Constantin. Conceptul de literatură: teorii şi controverse. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2020, nr. 1(36), pp. 101-106. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 1(36) / 2020 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Conceptul de literatură: teorii şi controverse

Literature concept: theories and controversies

CZU: 82.0

Pag. 101-106

Şchiopu Constantin
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 20 august 2020


Rezumat

În articol este abordată problema definirii literaturii, insistându-se asupra mai multor teorii lansate pe parcursul timpului. Ca punct de pornire în abordarea problemei servesc concepţiile lui Platon şi Aristotel despre artă/literatură. În continuare sunt analizate un şir de concepte: literatura – artă a limbajului/cuvântului (Croce, G. Morpurgo-Tagliabue, Cercul lingvistic de la Moscova, Societatea pentru studiul limbajului poetic de la Petrograd), identitatea structurală a diferitor straturi ale operei (Cercul lingvistic de la Praga: J. Mukarovsky, B. Havranek, F. Vodicka), opera literară ca produs stratificat (Roman Ingarden). Se concluzionează că toate teoriile sunt importante, întrucât ele elimină cel puţin o parte a controverselor cu privire la singura interpretare ideatică justă a operelor literare.

The article addresses the problem of defining literature, insisting on several theories launched over time. Plato and Aristotle’s conceptions of art/literature serve as a starting point in approaching the problem. Further, a series of concepts are analyzed: literature – language/word art (Croce, G. Morpurgo-Tagliabue, Moscow linguistic circle, Society for the study of poetic language in Petrograd), the structural identity of different layers of the work (Linguistic Circle from Prague: J. Mukarovsky, B. Havranek, F. Vodicka), the literary work as a stratified product (Roman Ingarden). It is concluded that all theories are important, as they eliminate at least a part of the controversies regarding the only fair ideological interpretation of literary works.

Cuvinte-cheie
literatură, teorii, controverse, limbaj, identitate structurală, operă literară,

literature, theories, controversies, language, structural identity, literary work

Dublin Core Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<oai_dc:dc xmlns:dc='http://purl.org/dc/elements/1.1/' xmlns:oai_dc='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd'>
<dc:creator>Şchiopu, C.</dc:creator>
<dc:date>2020-08-06</dc:date>
<dc:description xml:lang='ro'><p>&Icirc;n articol este abordată problema definirii literaturii, insist&acirc;ndu-se asupra mai multor teorii lansate pe parcursul timpului. Ca punct de pornire &icirc;n abordarea problemei servesc concepţiile lui Platon şi Aristotel despre artă/literatură. &Icirc;n continuare sunt analizate un şir de concepte: literatura &ndash; artă a limbajului/cuv&acirc;ntului (Croce, G. Morpurgo-Tagliabue, Cercul lingvistic de la Moscova, Societatea pentru studiul limbajului poetic de la Petrograd), identitatea structurală a diferitor straturi ale operei (Cercul lingvistic de la Praga: J. Mukarovsky, B. Havranek, F. Vodicka), opera literară ca produs stratificat (Roman Ingarden). Se concluzionează că toate teoriile sunt importante, &icirc;ntruc&acirc;t ele elimină cel puţin o parte a controverselor cu privire la singura interpretare ideatică justă a operelor literare.</p></dc:description>
<dc:description xml:lang='en'><p>The article addresses the problem of defining literature, insisting on several theories launched over time. Plato and Aristotle&rsquo;s conceptions of art/literature serve as a starting point in approaching the problem. Further, a series of concepts are analyzed: literature &ndash; language/word art (Croce, G. Morpurgo-Tagliabue, Moscow linguistic circle, Society for the study of poetic language in Petrograd), the structural identity of different layers of the work (Linguistic Circle from Prague: J. Mukarovsky, B. Havranek, F. Vodicka), the literary work as a stratified product (Roman Ingarden). It is concluded that all theories are important, as they eliminate at least a part of the controversies regarding the only fair ideological interpretation of literary works.</p></dc:description>
<dc:source>Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică 36 (1) 101-106</dc:source>
<dc:subject>literatură</dc:subject>
<dc:subject>teorii</dc:subject>
<dc:subject>controverse</dc:subject>
<dc:subject>limbaj</dc:subject>
<dc:subject>identitate structurală</dc:subject>
<dc:subject>operă literară</dc:subject>
<dc:subject>literature</dc:subject>
<dc:subject>theories</dc:subject>
<dc:subject>controversies</dc:subject>
<dc:subject>language</dc:subject>
<dc:subject>structural identity</dc:subject>
<dc:subject>literary work</dc:subject>
<dc:title>Conceptul de literatură: teorii şi controverse</dc:title>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
</oai_dc:dc>