Rolurile și sarcinile supervizării în asistența socială
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
864 83
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-25 21:24
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
364-1 (8)
Probleme sociale care reclamă ajutor și asistență. Tipuri de ajutoare sociale (528)
SM ISO690:2012
OCERETNÎI, Sergiu. Rolurile și sarcinile supervizării în asistența socială. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences, Ed. 10, 5-6 decembrie 2019, Chişinău. Chişinău, 2019: "Print-Caro" SRL, 2020, Ediția 10, pp. 284-291. ISBN 978-9975-3371-7-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences
Ediția 10, 2020
Conferința "Preocupări contemporane ale științelor socioumane"
10, Chişinău, Moldova, 5-6 decembrie 2019

Rolurile și sarcinile supervizării în asistența socială

Roles and tasks of supervision in social work

CZU: 364-1

Pag. 284-291

Oceretnîi Sergiu
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Disponibil în IBN: 27 iulie 2020


Rezumat

Supervision has developed over the years based on a complex conception, based on the intention to contribute to the solution of several problems, including: understanding of the professional-beneficiary relationships, continuous improvement in the professional level, improving the welfare practices offered to the various social categories, monitoring / evaluation of the professional activity process. The supervisor fulfills a multitude of roles, by which he influences the practice of the social worker in the sense of its efficiency, among which: - the role of coordinator and administrator, having the authority to coordinate, enhance and evaluate the professional performance of supervisors, to provide services that satisfy the clients the role of trainer, supervision being an interaction process in which an exchange of knowledge and practices takes place; - the role of mediator, the supervisor being the “bridge of connection” between the staff and the administration of the institution, including a resource person in resolving conflicts and disputes between social workers; - the role of mentor, providing support to supervisors in adapting to the occupational environment and developing professional identity; - the role of consultant, in solving challenging situations and developing a reflective practice; - the role of evaluator, providing feedback to the; - the role of agent of change, working directly and indirectly with the aim of increasing professionalism, improving the organizational environment and facilitating interactions between different institutional levels. Tasks that are performed through the supervisory support function, refer to helping supervisors cope with stress and support creative professional development. Rich Ph. (1993), the developer of the integrated model of clinical supervision, establishes that supervision has 4 functions: facilitating, professional development, socializing the staff and providing services. Researchers Alschuler M. , Silver Th. and McArdle L. (2015) took the researchers' view of Kadushin A. and Harkness D. , establishing that supervision was divided into a tripartite scheme consisting of administrative or managerial tasks, educational or clinical tasks, and support tasks. Supervision is a characteristic of the social assistance system, the supreme value of which is the learning of the values and principles necessary for the daily activity of the specialists in the field. Further research could contribute to the precise definition of supervision by delimiting the area of competence, allowing the user to choose his type of supervision according to his needs.

Supervizarea s-a dezvoltat pe parcursul anilor în baza unei concepții complexe, bazată pe intenția de a contribui la soluționarea mai multor probleme, printre care: de înțelegere a relațiilor profesionist-beneficiar, de perfecționare continuă în plan profesional, de îmbunătățirea practicilor asistențiale oferite diverselor categorii sociale, de monitorizare/evaluare a procesului de activitate profesională. Supervizorul îndeplinește o multitudine de roluri, prin care el influențează practicile asistentului social în sensul eficienței sale, printre care: rolul de coordonator și administrator, mediator, mentor, consultant, evaluator, agent al schimbării. Sarcinile care sunt realizate prin funcția de sprijin a supervizării, se referă la ajutorarea supervizaților să facă față stresului și să sprijine dezvoltarea profesională creativă. Rich Ph. (1993), dezvoltatorul modelului integrat al supervizării clinice, stabilește că supervizarea are 4 funcții: de facilitare, dezvoltare profesională, socializarea staffului și oferirea de servicii. Supervizarea este o caracteristică a sistemului de asistență socială, valoarea supremă a căreia este învățarea valorilor și principiilor necesare activității de zi cu zi a specialiștilor din domeniu. Cercetările ulterioare ar putea contribui la definirea cu precizie a supervizării prin delimitarea sferei de competențe, permițând utilizatorului să își aleagă tipul de supervizare conform nevoilor lui.

Cuvinte-cheie
social work, coordinator and administrator role, trainer / trainer role, mediator role, mentor role, consultant role, evaluator role, change agent, administrative / managerial tasks, educational / clinical tasks, support tasks, supervision,

asistenta sociala, rolul de coordonator și administrator, rolul de trainer/formator, rolul de mediator, rolul de mentor, rolul de consultant, rolul de evaluator, rolul de agent al schimbării, sarcini administrative/manageriale, sarcini educaționale/clinice, sarcini de susținere, supervizare