Complexul „Rățușca cea urâtă” – suferință a adolescenților contemporani
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1125 133
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-13 22:38
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.923 (442)
Psihologie (3361)
SM ISO690:2012
ŞTEFANEŢ, Diana. Complexul „Rățușca cea urâtă” – suferință a adolescenților contemporani. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences, Ed. 10, 5-6 decembrie 2019, Chişinău. Chişinău, 2019: "Print-Caro" SRL, 2020, Ediția 10, pp. 32-42. ISBN 978-9975-3371-7-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences
Ediția 10, 2020
Conferința "Preocupări contemporane ale științelor socioumane"
10, Chişinău, Moldova, 5-6 decembrie 2019

Complexul „Rățușca cea urâtă” – suferință a adolescenților contemporani

„The ugly duckling” complex - suffering of the contemporary adolescents

CZU: 159.923

Pag. 32-42

Ştefaneţ Diana
 
Centrul de Excelență în Economie și Finanțe, Chișinău
 
 
Disponibil în IBN: 23 iulie 2020


Rezumat

Technology and social crises certainly contribute to the development and maintenance of complexes in adolescents. The dehumanization of interpersonal relationships results in indifference, isolation, social phobia. The specialized dictionaries list about 100 complexes, among which the inferiority complex is most commonly considered. As a result of painful experiences lived or in the case of limiting comparisons and stinging offenses from false friends, the Complex „Ugly Duck” appeared. These adolescents sincerely believe in their imperfections, they will be ashamed of their appearance, expecting sarcasm and condemnation, accepting criticism and injustice.  The article explains the 3 theories that lead to the formation of the given complex: transactional theory and life positions; body image theory; psychosocial theory of development and identity crises. The author argues that as causes of the complex „Ugly Duck” are: the position of life „I am not OK, you are OK”; negative body image; as well as the crisis of identity, when young people struggle between feelings of identity and confusion. Finally, 7 recommendations are proposed to overcome this complex and increase the quality of personal life.

 Tehnologizarea și crizele sociale contribuie cu siguranță la dezvoltarea și menținerea complexelor la adolescenți. Dezumanizarea relațiilor interpersonale se soldează cu indiferență, izolare, fobie socială. Dicționarele de specialitate enumeră circa 100 de complexe, printre care cel mai frecvent se consideră complexul de inferioritate. Ca urmare a unor experiențe dureroase trăite sau în cazul comparațiilor limitative și jignirilor usturătoare din partea falșilor prieteni, a apărut complexul „Rățușca cea urâtă”. Acești adolescenți cred cu sinceritate în imperfecțiunile lor, vor fi rușinați de aspectul lor, așteptând sarcasmul și condamnarea, acceptând critica și nedreptățile.  În articol sunt explicate cele 3 teorii care conduc la formarea complexului dat: teoria tranzacțională și pozițiile de viață; teoria imaginii corporale; teoria psihosocială a dezvoltării și crizele de identitate. Autorul susține că drept cauze a complexului „Rățușca cea urâtă” sunt: poziția de viață „Eu nu sunt OK, tu ești OK”; imaginea corporală negativă; precum și criza de identitate, când tinerii duc o luptă între sentimente de identitate și confuzie. În final sunt propuse 7 recomandări pentru a învinge acest complex și a crește calitatea vieții personale.

Cuvinte-cheie
complex, adolescents, life position, body image, identity crisis,

complex, adolescenţi, poziție de viață, imagine corporală, criză de identitate