Abordare interdisciplinara în studiul termenilor culturali
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
544 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-02 11:43
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
81'374:008 (1)
Lingvistică. Limbi (4990)
Civilizație. Cultură. Progres (814)
SM ISO690:2012
SOROCEANU, Evdochia. Abordare interdisciplinara în studiul termenilor culturali. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 12, 28-29 mai 2020, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2020, Ediția 12, p. 90. ISBN 978-9975-84-123-8. DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356531
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 12, 2020
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
12, Chișinău, Moldova, 28-29 mai 2020

Abordare interdisciplinara în studiul termenilor culturali

DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356531
CZU: 81'374:008

Pag. 90-90

Soroceanu Evdochia
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
Disponibil în IBN: 15 iulie 2020


Rezumat

În condițiile pierderii unor fragmente întregi ale culturii tradiționale populare devine actuală cercetarea elementelor bine păstrate, a denumirilor, cu restabilirea ulterioară a concepțiilor care stau la baza acestor denumiri. Termenii culturali, ce aparțin concomitent și limbii, și culturii, și care semnifică componentele ei de bază, „prezervează” astfel semantica și simbolica lor. Termenul cultural, în forma sa codificată, păstrează și transmite generațiilor viitoare o informație culturală importantă din punct de vedere social. Pentru a elucida particularitățile semantice ale semnificației sale, este necesar studiul complex al termenilor culturali pe baza unei abordări interdisciplinare. Unul dintre cele mai accesibile instrumentare pentru studiul acestor elemente complicate ale tradiției populare este metoda etnolingvistică, care permite atragerea pentru cercetare a informațiilor lingvistice, etnografice, folcloristice și utilizarea unui set de metode, fundamentate în domeniul lingvisticii istorico-comparative și culturologie. Ideea principală a metodologiei școlii etnolingvistice din Moscova se bazează pe rudenia principială a culturii și limbii ca două sisteme funcționale și organizaționale asemănătoare, fapt ce permite utilizarea în studiul culturii tradiționale spirituale și a metodelor de cercetare lingvistică, începând cu abordările geografiei lingvistice și reconstrucției limbajului, semanticii și sintaxei, și finalizând cu noțiunile și metodele pragmaticii lingvistice. Și limba, și cultura reprezintă un sistem de semne, sunt sisteme semiotice, din care considerente studiul lor solicită o abordare semiotică complexă, bazată pe realizările semioticii, care este fundamentul pentru cercetarea simbolurilor, conceptelor, lexicului obiceiurilor etc. Grație acestui fapt, termenii culturali, în calitate de sisteme culturale principiale, transmit către generațiile următoare sensurile sale profunde, tradițiile populare nu se uită.