Rolul ştirii de agenţie în mediatizarea procesului de integrare europeană a Republicii Moldova. Cazul „Moldpres”
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
565 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-04 19:47
SM ISO690:2012
STEPANOV, Georgeta. Rolul ştirii de agenţie în mediatizarea procesului de integrare europeană a Republicii Moldova. Cazul „Moldpres”. In: Integrare prin cercetare și inovare.: Ştiinţe sociale , 26-28 septembrie 2013, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2013, R, SS, pp. 10-12.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare și inovare.
R, SS, 2013
Conferința "Integrare prin cercetare și inovare"
Chișinău, Moldova, 26-28 septembrie 2013

Rolul ştirii de agenţie în mediatizarea procesului de integrare europeană a Republicii Moldova. Cazul „Moldpres”


Pag. 10-12

Stepanov Georgeta
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 8 iunie 2020


Rezumat

Rolul mass-media este foarte important în procesul de integrare europeană a Republicii Moldova. De această părere este Dirk Schuebel, şeful Delegaţiei Uniunii Europene la Chişinău, care şi-a expus opinia în cadrul emisiunii „Viaţa publică” de la Radio Moldova din 16 iunie 2012. El a specificat că acest rol constă în informarea obiectivă şi activă a populaţiei despre ceea ce se întâmplă în societate. Ar fi bine ca mass-media să aibă o atitudine foarte serioasă faţă de acest rol şi într-adevăr să-l utilizeze, consideră Schuebel. Potrivit lui, mass-media este cea mai bună modalitate de informare a populaţiei despre procesul de integrare europeană.  Identificarea rolului ştirii de agenţie în mediatizarea procesului de integrare europeană a Republicii Moldova este obiectivul de bază al acestui studiu, în care a fost realizată monitorizarea materialelor despre integrarea europeană a Republicii Moldova, publicate de către agenţia Moldpres pe parcursul a două luni. Termenul de monitorizare cuprinde perioada 15 februarie-15 aprilie 2013, ştirile fiind selectate din fluxul zilnic al instituţiei. Spre cercetare au fost selectate, din totalul produselor media difuzat, doar ştirile de agenţie, exceptând astfel interviurile, analizele, comentariile sau alte specii jurnalistice.  Perioada de timp analizată nu a fost marcată de evenimente externe majore în ceea ce priveşte procesul de integrare europeană a ţării noastre. S-au făcut remarcate totuşi vizitele la Chişinău ale miniştrilor de externe ai Marii Britanii, Suediei, Poloniei şi Letoniei. Pe lângă acestea, relaţiile dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană s-au desfăşurat în contextul discuţiilor despre mersul reformelor în ţara noastră, despre şansele semnării Acordului de Asociere şi a celui de Liber Schimb, a liberalizării vizelor. Totodată, se face vizibil faptul că evenimentele desfăşurate în această perioadă pe plan intern au determinat şi au afectat într-o măsură mai mare relaţiile dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană. Ne referim aici la tensionarea relaţiilor din Alianţa pentru Integrare Europeană şi destrămarea într-un final a acesteia, în urma ieşirii, la 13 februarie 2013, a Partidului Liberal Democrat din Moldova din Acordul constituirii coaliţiei de guvernare, lucruri care au dus şi la demisia Guvernului la 5 martie. După această dată, toate discuţiile despre relaţiile Republica Moldova–Uniunea Europeană s-au desfăşurat în contextul şanselor vectorului european al Republicii Moldova, în general, şi al posibilităţilor onorării promisiunii de a semna în toamna anului 2013 Acordul de Asociere cu Uniunea Europeană. Pe parcursul celor două luni în care a fost monitorizat fluxul de ştiri al Moldpres, agenţia a difuzat 61 de ştiri care vizează, direct sau indirect, procesul de integrare europeană al Republicii Moldova şi care au fost publicate la categoriile: oficial, politic, social, economic sau regional. Majoritatea produselor despre integrarea europeană a statului nostru sunt accesibile pe pagina Web a acestei instituţii media, cu excepţia doar a câtorva cazuri când ştirile nu au putut fi lecturate integral de pe site-ul instituţiei, acestea fiind destinate exclusiv abonaţilor.  Pe parcursul celor două luni, numărul cel mai mare de ştiri despre integrarea europeană au fost publicate în perioada 15 februarie-1 martie. În aceste 15 zile, Moldpres a publicat 20 de ştiri care vizează integrarea europeană a Republicii Moldova. De la 1 la 15 martie au fost publicate 15 ştiri. Câte 13 ştiri despre integrarea europeană au fost oferite de Moldpres abonaţilor în perioadele 15 martie-1 aprilie şi 1-15 aprilie. Numărul maximal de ştiri referitoare la procesul de integrare europeană a Republicii Moldova, care s-au regăsit în fluxul oferit de Moldopres, a fost de opt. În zilele de 20 februarie şi 1 martie, Moldpres a difuzat câte opt ştiri care, direct sau indirect, au legătură cu integrarea europeană a ţării. Acest lucru a fost determinat de vizitele la Chişinău a unor oficiali ai Uniunii Europene.  Totodată, au fost zile în care Moldpres a difuzat câte cinci ştiri despre integrarea europeană sau câte trei, patru. Zilele în care agenţia difuzează multe ştiri la această temă alternează cu cele în care nu este difuzată nici o ştire la acest subiect, sau cel mult una.  Un alt aspect din perspectiva căruia a fost analizat aspectul cantitativ al ştirilor difuzate de Moldpres este volumul acestora. În general, produsele Moldpres cu referire la procesul de integrare europeană au între 1100 şi 6000 mii de caractere. De regulă, ştirile care au un volum mare sunt cele publicate la rubrica „oficial”, care prezintă integral un comunicat de presă al unei instituţii de stat, cum ar fi de exemplu Guvernul, Parlamentul, Preşedinţia sau Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene. Volume mai reduse au ştirile realizate de la evenimentele de actualitate de către reporterii din domeniul social-politic sau economic.  Cel mai voluminos material, în acest sens, a fost cel difuzat la 18 martie 2013. Vlad Filat: „Acordurile cu UE sunt vitale pentru R.Moldova, de aceea este nevoie de o coeziune în societate întru realizarea acestui obiectiv”. Ştirea respectivă are puţin peste 6.400 de caractere şi a fost publicată la rubrica „oficial”. Cea mai mică ştire publicată de Moldpres, care abordează un subiect referitor la integrarea europeană, a fost la 4 aprilie 2013. Ştirea cu titlul „Delegaţia Uniunii Europene la Chişinău va avea un nou şef” are 700 de caractere.  Colectarea informaţiilor. Informaţiile despre procesul de integrare europeană a ţării noastre sunt colectate de către reporterii Moldpres de la diverse evenimente la care participă oficiali din Republica Moldova sau europeni şi la care este abordat un subiect legat de acest proces. Sunt însă şi cazuri când ştirile sunt realizate în baza informaţiilor obţinute prin intermediul comunicatelor de presă, dar şi a celor puse în circuit de diverse instituţii mediatice, în special de emisiunile televizate.  Transmiterea informaţiilor. Specificitatea transmiterii informaţiilor este determinată de rolul agenţiilor de ştiri în sistemul mass-media contemporan, or, aceste instituţii mediatice nu creează produse doar pentru propriile necesităţi sau pentru a completa buletinele de ştiri, ci pentru a transmite aceste produse către alţi abonaţi. În asemenea context, ştirile despre integrarea europeană scrise de Moldpres ajung a fi citite nu doar de consumatorii direcţi ai informaţiilor oferite de agenţie, dar şi de alte instituţii de informare în masă. La modul direct, numărul abonaţilor Moldpres este mai mic decât al consumatorilor finali ai informaţiilor transmise de agenţie. Prin aceasta se confirmă importanţa ştirilor de agenţie în informarea unui număr cât mai mare de cetăţeni despre evenimentele care au loc în contextul integrării europene a Republicii Moldova.  Unghiul de abordare. Alegerea unghiului de abordare a evenimentelor la Moldpres este determinată de angajamentul de a satisface necesităţile informaţionale ale tuturor abonaţilor. Abordarea mediatică se face complex şi multidimensional şi nu este acceptată expunerea fragmentară şi nici mediatizarea unilaterală. Acest lucru este determinat, în primul rând, de statutul agenţiei (Moldpres este o instituţie de stat) şi, în al doilea rând, de natura diversă a abonaţilor Moldpres. Astfel, agenţia nu-şi poate permite să furnizeze doar unele aspecte ale evenimentului, omiţând altele, or, pentru o anumită categorie de abonaţi anume acestea din urmă pot conta cel mai mult.  Asigurarea continuităţii dialogului european. Prin mediatizarea subiectelor despre integrarea europeană a ţării noastre, Moldpres asigură continuitatea dialogului european. Acesta semnifică, pe de o parte, comunicarea dintre oficialii europeni şi cei din Republica Moldova şi, pe de altă parte, comunicarea dintre autorităţi, naţionale sau internaţionale, cu societatea din Republica Moldova. Agenţiei de ştiri îi revine un rol de bază în asigurarea continuităţii dialogului european, iar argumentele în acest sens sunt următoarele: Moldpres nu prezintă fragmentar (doar atunci când este un anunţ-bombă sau o declaraţie-şoc) evenimentele şi faptele referitoare la integrarea europeană, ci prezintă sistematic asemenea informaţii; agenţia reflectă activitatea principalelor instituţii în stat care asigură negocierile privind integrarea în UE şi informaţiile transmise de aceste instituţii sunt inevitabil difuzate şi abonaţilor agenţiei.  Promovarea valorilor europene. Indiscutabil, fiecare ştire despre integrarea europeană transmisă de Moldpres promovează şi o valoare europeană. În acest caz, numărul mare de ştiri despre integrarea europeană difuzat de Moldpres pe parcursul celor două luni analizate confirmă rolul determinant al ştirii de agenţie în procesul de integrare europeană.