Caracteristica şi evoluţia turismului internaţional
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1185 85
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-15 09:26
SM ISO690:2012
SEINIC, Valeriu. Caracteristica şi evoluţia turismului internaţional. In: Economie: Lucrări ştiinţifice, 27 septembrie 2012, Chişinău. Chişinău: 2012, Vol.31, pp. 414-418. ISBN 978-9975-64-235-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Economie
Vol.31, 2012
Conferința "Tendinţe moderne de dezvoltare economică şi financiară a spaţiului rural"
Chişinău, Moldova, 27 septembrie 2012

Caracteristica şi evoluţia turismului internaţional


Pag. 414-418

Seinic Valeriu
 
Universitatea Agrară de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 13 aprilie 2020


Rezumat

  Introducere În prezent creşterea substanţială a turismului internaţional a făcut din acesta unul dintre cele mai remarcabile fenomene economice şi sociale. Ramura este relativ noua, tânără, şi se maturizează rapid.     Material şi metodă Pentru efectuarea investigaţiilor ce ţin de problema dată în lucrare a fost aplicată metodologia utilizată în lucrările de specialitate occidentală. La baza cercetării stau datele colectate şi analizate în ultimii ani. Sunt elucidate şi analizate schimbările ce au loc prin diverse metode: analiza, sinteza, statistică. Datele folosite în cercetare au fost preluate de la Organizaţia Mondială a Turismului.   Rezultate şi discuţii În aceşti ani numărul turiştilor străini a crescut de la 25 de milioane, în 1950, la aproximativ 980 de milioane la finele anului 2011 după cum putem vedea în figura 1.Acest fapt s-a datorat în primul râ nd stabilităţii socio-politice şi marii dezvoltării economice. Turismul internaţional a înregistrat o creştere de 4,4%, la 980 milioane de sosiri în 2011, în pofida stagnării economice, iar în Europa cel mai bine au stat zonele Centrala şi de Est. Dacă vorbim de dinamica veniturilor din turismul internaţional atunci putem vedea o tendinţă de creştere în 1950 veniturile erau aproximativ de 2,1 miliarde, apoi a urmat o perioadă de creştere continuă a veniturilor care în anul 2011 a ajuns aproximativ la 980 miliarde după cum putem vedea în Figura 2.Cele mai bune rezultate pe plan mondial s-au înregistrat în America de Sud, unde turismul a crescut cu 10%. Europa, Asia şi Pacificul au înregistrat o creştere de 6%. Africa de Nord şi Orientul Mijlociu au înregistrat o scădere de 12%, respectiv 8%. Analizând datele am ajuns la concluzia că turismul internaţional a atins noi recorduri în 2011, în pofida condiţiilor dificile, Europa a înregistrat 503 milioane de sosiri în 2011, în top, cu o creştere de 8%, fiind Europa Centrala, de Est şi zona mediteraneana. Asia şi Pacificul au înregistrat 216 milioane de sosiri, Asia de Sud şi de Sud-Est conducând, cu o creştere de 9%. În America de Sud s-a înregistrat o creştere de 10%, 4% în America Centrala şi Caraibe şi 3% în America de Nord. Africa a primit 50 de milioane de turişti. Turismul în Africa subsahariana a crescut cu 7%, spre deosebire de nordul continentului, unde turismul a avut de suferit din cauza revoltelor.  Europa şi America au fost din totdeauna principalele destinaţii turistice, ambele reprezentând peste 95% din sosirile turiştilor străini în 1950 şi circa 75% în prezent.  Franţa este prima în topul celor mai vizitate 10 tari din lume, şi e urmata de Spania, SUA, China, Italia, Marea Britanie, Germania, Austria, Mexic şi Federaţia Rusa. În ceea ce priveşte veniturile obţinute, sunt mici modificări, SUA trecând pe primul loc. Spania se afla în 2011 pe 2, Franţa pe 3, China pe 4 şi Italia pe 5. Analizând datele am ajuns la concluzia că prima mare destinaţie turistica, la nivel macroregional, este Europa, unde au sosit 54% din totalul mondial al turiştilor străini, adică 484 milioane, veniturile rezultate fiind de 433 miliarde de dolari (50%) vezi figura 3. A doua macroregiune este Asia-Pacific cu 184 milioane de vizitatori străini sosiţi (20%) şi venituri de aproximativ 190 miliarde de dolari (22%). Locul al treilea în preferinţele turiştilor străini este ocupat de continentul American, unde au venit 142 milioane de turişti (16%), veniturile obţinute fiind de 171 miliarde de dolari (20%). După cum putem vedea în figura 4 în funcţie de sumele cheltuite de turiştii străini, pe primul loc se plasau germanii cu aproximativ 74 miliarde de dolari, urmaţi de americani, cu 72 mld, britanici (63 mld), francezi (31,2 mld), japonezi (27 mld), chinezi (24,3 mld), italieni (23,1 mld), canadieni (20,5 mld), ruşi (18,8 mld) şi sud-coreeni (18,2 mld).Aproximativ 50% dintre turiştii străini au urmărit, în alegerea destinaţiei turistice: recreerea, odihna, distracţia (51%), afacerile (16%), şi alte scopuri precum vizitarea unor prieteni sau motivaţia religioasă (27%).Sosirile turistice internaţionale au crescut cu 4% în 2011, ajungând la 980 milioane, iar pentru 2012 se aş teaptă ca numărul acestora să atingă pragul de 1 miliard, potrivit UNWTO. Creşterea va continua aşadar şi anul acesta, însă într-un ritm mai lent ca în 2011. Pe regiuni, Europa a fost cel mai bun performer în 2011, cu o creştere de 6% a numărului de sosiri turistice internaţionale, depăşind pragul de 500 milioane sosiri (503 milioane potrivit UNWTO). Pe sub-regiuni, America de Sud a înregistrat cele mai bune rezultate în 2011, cu o creştere de 10% a numărului de sosiri turistice internaţionale.  La nivel mondial sosirile turistice internaţionale au ajuns la 980 milioane în 2011 (faţă de 939 milioane în 2010), deşi anul trecut a fost marcat de evenimente nefavorabile turismului, precum schimbări politice majore în Orientul Mijlociu şi Africa de Nord şi dezastre naturale în Japonia.Concluzii Performanţele în turism, pe regiuni după cum am menţionat, în ciuda incertidunii economice permanente sosirile turistice în Europa au atins 503 milioane în 2011. Europa Centrală şi de Est şi destinaţiile din Europa Mediteraneană au înregistrat extrem rezultate bune (+8% fiecare). Deşi o parte a creşterii înregistrate în Europa de Sud s-a datorat unor problemelor din Orientul Mijlociu şi Africa de Sud (turiştii reorientându-se astfel), destinaţiile din Europa de Sud au profitat şi de creşterea numărului de turişti veniţi din Scandinavia, Germania şi Federaţia Rusă. În regiunea Asia-Pacific numărul sosirilor turistice internaţionale au crescut cu 11 milioane în 2011, atingând un total de 216 milioane de sosiri în anul care tocmai s-a încheiat. Asia de Sud şi de Sud Est (ambele cu o creştere de 9%) au beneficiat de o cerere intra-regională puternică, în timp ce creşterea a fost mai slabă în Asia de Nord-Est (+4%), parţial datorită declinului temporar în piaţa de turism outbound japoneză. Cele două Americi (+4%) înregistrat o creştere de 6 milioane de sosiri în 2011, atingând un total de 156 milioane sosiri turistice internaţionale. America de Sud ( cu o creştere de 10% pentru al doilea an consecutiv),a continuat să conducă creşterea din această regiune. America de Nord, cu o creştere de 3% în 2011, a atins pragul de 100 milioane sosiri turistice în 2011.  Africa şi-a menţinut numărul sosirilor turistice internaţionale la 50 milioane. Orientul Mijlociu (-8%) a pierdut aproximativ 5 milioane de sosiri turistice internaţionale, totalizând în 2011 55 milioane sosiri. Cu toate acestea, anumite regiuni precum Arabia Saudită, Oman sau Emiratele Arabe Unite au performat extrem de bine.  Datele referitoare la încasările din turism la nivel mondial şi cheltuielile pe călătorii din 2011 urmează trendul pozitiv înregistrat la sosirile turistice internaţionale.    

Cuvinte-cheie
turism, evoluţie, economie, turişti