Complexitatea fenomenului adaptarii sociale a adolescentilor cu CES
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
705 47
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-27 17:01
SM ISO690:2012
MICU, Marieta, RUSNAC, Svetlana. Complexitatea fenomenului adaptarii sociale a adolescentilor cu CES. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences: in the context of mentality's transformation, Ed. 7, 8-9 decembrie 2016, Chişinău. Chişinău, 2017: "Print-Caro" SRL, 2016, Ediția 7, pp. 433-446. ISBN 978-9975-108-27-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences
Ediția 7, 2016
Conferința "Preocupări contemporane ale științelor socioumane"
7, Chişinău, Moldova, 8-9 decembrie 2016

Complexitatea fenomenului adaptarii sociale a adolescentilor cu CES

The complexity of the social adaptation of adolescents with special education needs


Pag. 433-446

Micu Marieta1, Rusnac Svetlana2
 
1 Centrul Judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională, Constanţa,
2 Universitatea Liberă Internaţională din Moldova
 
Disponibil în IBN: 9 martie 2020


Rezumat

Articolul prezintă dificultatea adaptării sociale a adolescenților cu CES. În rezultatul analizei bibliografice se constată că adaptarea socială a adolescenților cu CES comportă legitățile caracteristice vârstei: influența dezvoltării capacității de control cognitiv asupra adaptării la contextele sociale și culturale, devenite mai numeroase și variate în etapa de tranziție de la copilărie la vârsta adultă, prin edificarea unor modele comportamentale bazate pe sentimentul de autonomie și responsabilitate personală; trecerea de la comportamentul orientat spre sine, la cel orientat spre alții, la acceptarea de la egal la egal, la formarea de relații sociale complexe în grupurile de semeni, la experimentarea judecăților sociale privind echitatea și reciprocitatea;  formarea unor rețele puternice de prietenie, care devin un agent puternic al învățării sociale și formării patternurilor comportamental-relaționale; contradicția evidentă dintre demonstrarea de maturitate cognitivă și impulsivitate, nereținere (imaturitate afectivă), manifestarea flexibilității controlului cognitiv; dezvoltarea motivației intrinsece și orientarea spre viitor – spre perspectivele formării profesionale, afirmării sociale. Însă, adolescenții cu CES, din cauza deficiențelor pe care le suportă, necesită sprijin social deosebit, agenți responsabili de acesta fiind școala și familia.

The article presents the difficulty of social adaptation of adolescents with special education needs (SENs). As a result of the bibliographic analysis it is found that the social adaptation of adolescents with SENs behaviors that are characteristic of age: he influence of developing cognitive control capacity on adapting to social and cultural contexts that have become more numerous and varied in the transition from childhood to adulthood by building behavioral models based on the sense of autonomy and personal responsibility; the transition from self-orientated, to peer-oriented, to peerto-peer, to the formation of complex social relationships in peer groups, to the experimentation of social judgments on equity and reciprocity; formation of strong friendship networks that become a powerful agent of social learning and the formation of behavioral-relational patterns; the obvious contradiction between the demonstration of cognitive maturity and impulsivity, non-maintenance (affective immaturity), the manifestation of the flexibility of cognitive control; the development of intrinsic motivation and orientation towards the future - the perspectives of professional formation, social affirmation. However, adolescents with SENs, due to the deficiencies they face, require special social support, the agents responsible for this are school and family.

Cuvinte-cheie
adolescenta, cerinţe educaţionale speciale, adaptare socială, agenții adaptării sociale, şcoală, familia,

adolescence, special educational needs, social adaptation, social adaptation agencies, school, family