Articolul precedent |
Articolul urmator |
758 8 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-11-26 16:09 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
821.135.1-1(478).09 (184) |
Literature of Balkan Romance / Romanic languages (2087) |
SM ISO690:2012 ABRAMCIUC, Maria. Lirica română din Basarabia de la sfârșitul secolului al XX-lea și efectul de breșă. In: Filologia modernă: realizări şi perspective în context european: Spiritus loci: interferențe, confluență, rezistență, 10-11 octombrie 2019, Chişinău. Chişinău: "Tipocart Print" SRL, 2019, Ediţia 13, pp. 7-13. ISBN 978-9975-3289-6-8. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Filologia modernă: realizări şi perspective în context european Ediţia 13, 2019 |
||||||
Colocviul "Filologia modernă: realizări şi perspective în context european" Chişinău, Moldova, 10-11 octombrie 2019 | ||||||
|
||||||
CZU: 821.135.1-1(478).09 | ||||||
Pag. 7-13 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În ultimele decenii ale secolului trecut, „schimbarea la faţă” a poeziei române din Basarabia a rezultat din intervenţiile temerare ale unui grup de poeți, în special, tineri, care, prin scrisul lor atipic, au încetăţenit noutatea în interiorul genului. Spiritul de frondă al noii generații s-a materializat prin ludic, ironic și parodic – elemente inedite ale reprezentării poetice, opuse vechilor forme, proprii generațiilor anterioare. Chiar dacă acest efect de breşă nu a reuşit să ia în posesie întreg teritoriul liric basarabean, fisura (benefică!) s-a produs: limbajul artistic, direct, transparent, a revigorat substanțial fenomenul poetic de la est de Prut, diferențiindu-l în mod esențial de cel din perioada totalitară și aliniindu-l la ritmurile poeziei optzeciste din România. Cei care au propulsat noile formule de creaţie, poeții Nicolae Popa, Lorina Bălteanu, Emilian Galaicu-Păun, Vsevolod Ciornei, Eugen Cioclea ș.a., nu au făcut-o din simpla intenţie de a poza pentru un „portret de grup”, dar pentru că sensibilitatea lor artistică depăşise cu mult ramele celei vechi – clișeizată, apatică, irelevantă. În creația tinerilor poeți, se reliefează noi modalități de organizare a discursului liric: notaţia prozaică, fragmentarismul, intertextualitatea, aluzia, citatul, colajul, pastişa etc. Manifestate sporadic până la 1990, noile tehnici au devenit funcţionale şi productive în ultimul deceniu al secolului al XX-lea și la începutul celui următor, afirmând o altă identitate a poeziei din acest perimetru literar românesc. |
||||||
Cuvinte-cheie lirică, debut, optzecism, limbaj, de-liricizare, narativizare, critică, lyric, debut, the Eighties (literature of the eighties), language, delyricising, narrativization, criticism |
||||||
|