Consideraţii privind comunicarea muzeală prin mesaje promoţionale
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
657 19
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-02 12:30
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
069.68(478) (1)
Museums. Permanent exhibitions (505)
SM ISO690:2012
PLOŞNIŢĂ, Elena. Consideraţii privind comunicarea muzeală prin mesaje promoţionale. In: Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei.: Istorie - Arheologie - Muzeologie, Ed. 29, 17-18 octombrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2019, Ediția 29, pp. 57-58.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei.
Ediția 29, 2019
Conferința "Conferinţa ştiinţifică a Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei."
29, Chişinău, Moldova, 17-18 octombrie 2019

Consideraţii privind comunicarea muzeală prin mesaje promoţionale

CZU: 069.68(478)

Pag. 57-58

Ploşniţă Elena
 
Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 9 ianuarie 2020


Rezumat

Prin statut şi funcţii, muzeul este o instituţie culturală specializată, apolitică şi non profit. Muzeul ca instituţie publică are o mare pondere în sistemul cultural instituţional al Republicii Moldova. În republică sunt înregistrate 127 de instituţii muzeale, majoritatea din ele fiind muzee rurale. Profilul acestor instituţii se încadrează în etnografie, istorie, istorie memorială, istorie militară, istorie sătească locală, artă religioasă, artă plastică, etc. Raţiunea de existenţă a oricărui muzeu este/ar trebui să fie utilitatea lui culturală şi educaţională pentru societate. Iar pentru ca muzeul să fie vizibil în rândul publicului, să fie perceput ca o instituţie actuală, este necesar ca acest aşezământ să aibă o comunicare permanentă şi inteligentă cu publicul. Comunicarea muzeală ca parte a relaţiilor publice constituie „o funcţie specifică de analiză, evaluare şi anticipare a cerinţelor şi atitudinilor publicului de muzeu, capabilă să ofere informaţii pentru proiectarea şi desfăşurarea unor programe care răspund opţiunii vizitatorilor reali şi virtuali”. Există diverse modalităţi, mijloace şi căi de comunicare cu publicul. Muzeele din Republica Moldova nu dispun de strategii de comunicare, dar acordă o atenţie deosebită mesajelor promoţionale, ale căror necesitate şi eficienţă urmează a fi analizate. Prin mesajele promoţionale muzeele urmăresc mai multe obiective: – atragerea şi menţinerea interesului faţă de serviciile culturale, faţă de oferta instituţiei muzeale; – creşterea vizibilităţii muzeului în rândul publicului; – sporirea numărului de vizitatori; – crearea imagini de instituţie modernă şi actuală; – cunoaşterea opiniei publice asupra calităţii muzeului; – întreţinerea unui dialog permanent cu publicul. Comunicarea muzeală prin mesaje promoţionale priveşte diferite aspecte ale activităţii instituţiei muzeale: – dezvoltarea patrimoniului muzeal prin achiziţii, descoperiri excepţionale etc.; – cercetarea de muzeu cu rezultate concrete pentru beneficiari; – valorificarea expoziţională a bunurilor culturale; – programe educative pentru diverse categorii de public; – manifestări culturale aniversare. Practicând o comunicare permanentă cu publicul, muzeele pot reuşi să-şi construiască o imagine de instituţii moderne care să satisfacă doleanţele culturale şi educaţionale ale diverselor categorii de public, să ofere soluţii la problemele existente, să promoveze ideile novatoare şi să devină adevărate centre culturale pentru publicul larg.