Influența factorilor de personalitate din teoria social-cognitivă asupra performanței academice a studenților
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1113 80
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-03 22:45
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
1590.923.2:378.4 (1)
PHILOSOPHY. PSYCHOLOGY (4582)
Higher education. Universities. Academic study (2575)
SM ISO690:2012
VASILIU, Dan, ADĂSCĂLIŢĂ, Viorica. Influența factorilor de personalitate din teoria social-cognitivă asupra performanței academice a studenților. In: Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială , 2019, nr. 4(57), pp. 61-78. ISSN 1857-0224.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială
Numărul 4(57) / 2019 / ISSN 1857-0224 /ISSNe 1857-4432

Influența factorilor de personalitate din teoria social-cognitivă asupra performanței academice a studenților

The influence of personality factors from social-cognitive theory on students’ academic performance

CZU: 1590.923.2:378.4

Pag. 61-78

Vasiliu Dan, Adăscăliţă Viorica
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
Teze de doctorat:
 
Disponibil în IBN: 30 decembrie 2019


Rezumat

Cercetarea a avut ca scop evidențierea influenței factorilor de personalitate: autoeficacitatea, stima de sine, robustețea, sensul coerenței și optimismului asupra performanței academice. Am elaborat un program formativ bazat pe intervenția cu ajutorul metaforei, filmului artistic și recuperarea informațiilor pierdute prin omisiuni, generalizări și distorsiuni (Programare neurolingvistică). Programul a fost aplicat pe parcusul celui de-al doilea semestru iar participanții au fost testați și retestați, înainte și după aplicarea acestuia, privind scorurile la evaluarea factorilor de personalitate. Performanța a fost determinată prin operaționalizarea rezultatelor obținute la finalul primului și celui de-al doilea semestru. Grupurile experimental și de control, fiecare cu câte 12 participanți, au fost extrase din rândul studenților de la Drept, Științe Economice și Psihologie din cadrul Universității Hyperion din București. Participanții au avut vârsta cuprinsă între 18 și 30 de ani și au fost studenți în primul și al doilea an de studii. Rezultatele experimentului au arătat o apreciere a factorilor de personalitate pentru grupul experimental cu efect pozitiv asupra perfomanței academice. Efectul nu a fost proporțional datorită diferențelor individuale. Am observat efectul sinergic al factorilor de personalitate asupra evoluției performanței academice. Pentru grupul de control nu am constatat evoluții în privința factorilor de personalitate sau a performanței academice.

The research had the purpose of highlighting the influence of personality factors, autoefficiency, selfesteem, the robustness, the sense of coherence and optimism on academic performance. We have elaborated a formative program based on the intervention, with the help of the metaphore, artistic film and back-up of information lost through omission, generalities and distorsions (Neurolinguistic Programming). The program was applied during the second semester and the participants have been tested and retested, before and after applying it, watching the scores at the evaluation of personality factors. The performance was determind through the operationalization of the obtained results at the end of the first and the second semester. The experimental and control groups, each with 12 participants, were extracted from the students at Law, Economic Sciences and Psychology from the Hyperion University of Bucharest. The participants were between the 18 and 30 years old range and were students in the first or second university grade. The results of the experiment have shown an appreciation of the personality factors for the experimentel group, with positive effect regarding academic performance. The effect was not proportional because of the individual differences. We have observed the synergic effect of the personality factors on the evolution of academic performance. For the control group, we have not noticed evolutions on the personality factors or the academic performance.

Cuvinte-cheie
factorii de personalitate, performanţă academică, program formativ, studen,

personality factors, academic performance, formative program, students