Elemente de cultură și patrimoniu cultural în programele școlare gimnaziale la istorie din Republica Moldova și România
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
740 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-20 15:05
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
373.016:94(478+498):008 (1)
Kinds of school providing general education (2007)
History of Moldova. Republic of Moldova. (67)
History of Romania. Republic of Romania (133)
General history (3879)
SM ISO690:2012
SUVAC, Sergiu. Elemente de cultură și patrimoniu cultural în programele școlare gimnaziale la istorie din Republica Moldova și România. In: Valorificarea patrimoniului etnocultural: în educaţia tinerei generaţii și a societăţii civile, 30 octombrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Institutul Patrimoniului Cultural, 2019, Editia 4, pp. 225-231. ISBN 978-9975-84-105-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea patrimoniului etnocultural
Editia 4, 2019
Conferința "Valorificarea patrimoniului etnocultural în educaţia tinerei generaţii și a societăţii civile"
Chişinău, Moldova, 30 octombrie 2019

Elemente de cultură și patrimoniu cultural în programele școlare gimnaziale la istorie din Republica Moldova și România

CZU: 373.016:94(478+498):008

Pag. 225-231

Suvac Sergiu
 
Universitatea Valahia din Târgoviste
 
 
Disponibil în IBN: 14 noiembrie 2019


Rezumat

The curriculum of the moldovan republic include the cronological and spatial setting, the mondial diversity of the cultural perpectiv, the objectiv interprétation of facts ans historical events but also of the patrimonial elements. The exact same work can be said on the school program for the Romanian history, I can only add that the purposes of the historical discipline are clearly conscious and inspired with culturals, tolerencial, multiculturalism and national’s patrimoniales values. The moldovan curriculum present a set of key-transversals competences among wich culturals and interculturals complements can be found, especially ones axed on the appreciation and welcoming of national’s culture or the cultural’s diversity, but never on thé promotion, valorisation or protection of the inherited cultural patrimonial. The methodological suggestions given by the Romanian history program for the school contribute to form educativs ideals and an apreciation of some determining elements from the local cultural context, and from the national and universal patrimonial for students. Of course, in some situations, programs should complement one another to improve the learning of students, as all education reforms in this regard are made for their future. As a proposal, I would recommend reviewing some of the historical discipline competencies that would support proponents, capitalization and inheritence preservation.

Cuvinte-cheie
cultural heritage, culture, curriculum, cultural competences, history