Valorificarea modelului de tranziţie  de la treapta primară la treapta secundară în şcoala din israel
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
625 8
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-20 15:29
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
373.41:159.923.2(569.4) (1)
Kinds of school providing general education (2011)
Psychology (3368)
SM ISO690:2012
JARAMNA, Raid. Valorificarea modelului de tranziţie  de la treapta primară la treapta secundară în şcoala din israel. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2019, nr. 5(125), pp. 33-39. ISSN 1857-2103.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 5(125) / 2019 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Valorificarea modelului de tranziţie  de la treapta primară la treapta secundară în şcoala din israel

Capitalization of the technological model of transition  from primary to junior high school in Israel

CZU: 373.41:159.923.2(569.4)

Pag. 33-39

Jaramna Raid
 
Universitatea de Stat din Tiraspol
 
 
Disponibil în IBN: 30 septembrie 2019


Rezumat

Tranziția de la școala primară la școala secundară este caracterizată de mulți cercetători ca fiind un fenomen care afectează comportamentul și sentimentele elevilor. În Israel, tranziția de la treapta primară la cea gimnazială coincide cu una dintre cele mai critice perioade de dezvoltare a personalității umane – preadolescența, caracterizată prin multiple transformări la nivel psihic și fiziologic. Aceasta etapă presupune schimbări sexuale și fiziologice, modificări cognitive, schimbări sociale care includ consolidarea sentimentului de apartenență la un grup de colegi, schimbări emoționale care afectează ajustarea emoțională și starea de spirit, dezvoltarea independenței și formarea identității personale. Modelul pedagogic de management al tranziției de la treapta primară la treapta secundară are scopul de a facilita procesul în sine. El presupune dezvoltarea unui program educaţional integrat pentru o adaptare facilă la ciclul gimnazial. Valorifi-carea modelului în cadrul experimentului a demonstrat că programul de tranziție oferă sprijin la nivelul resurselor cognitive și al celor afectiv-voliționale pentru a menține traseul performanțelor școlare exprimate în rezultate școlare înalte, motivație pentru învățare, anxietate școlară scăzută, precum și comportament școlar adecvat.

Transition from primary to secondary school is seen by many researchers as a phenomenon affecting adolescents’ behavior and feelings: sexual and physiological changes, cognitive changes, social changes that include strengthening the sense of belonging to a group of peers; emotional changes affecting emotional adjustment and mood swing; independence development and personal identity formation. In Israel, transition takes place in one of the most difficult age in the life of a pupil –preadolescence, which is characterized by a multitude of mental turmoil, and various internal stresses. Non effective transitions between the educational frameworks might be difficult for pupils and harm the educational sequence and even cause a dropping-out of pupils from orderly studies. In this context, the pedagogical model of transition from primary to secondary school aims to facilitate the process itself. It involves the development of an integrated educational program that proved to be of great importance for reinforcing the relations and contacts of the educational system in order to be relevant and suitable for the development of pupils and their needs. Exploiting the model in the experiment has demonstrated that the transition program provides support for cognitive and affective resources to maintain the performance of high school outcomes, motivation for learning, low school anxiety, and appropriate school behavior.

Cuvinte-cheie
model pedagogic, Tranziţie, elevi, preadolescenţă, anxietate, comportament, motivaţie, reuşită şcolară, program de tranziţie,

pedagogical model, transition, pupils, pre-adolescence, anxiety, behavior, motivation, learning achievement, transition program