Recuperări ale iubirii creștinești în literatura contemporană
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
326 10
Ultima descărcare din IBN:
2021-03-03 20:50
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1.09 (422)
Literature of Balkan Romance / Romanic languages (1480)
SM ISO690:2012
CORCINSCHI, Nina. Recuperări ale iubirii creștinești în literatura contemporană. In: Filologia modernă: realizări şi perspective în context european Moştenire, Influenţă, Continuitate. Ediţia 12, 6 decembrie 2018, Chişinău. Chişinău: "Tipocart Print" SRL, 2019, pp. 65-69. ISBN 978-9975-3289-0-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Filologia modernă: realizări şi perspective în context european
Ediţia 12, 2019
Colocviul "Filologia modernă: realizări şi perspective în context european"
Chişinău, Moldova, 6 decembrie 2018

Recuperări ale iubirii creștinești în literatura contemporană


CZU: 821.135.1.09
Pag. 65-69

Corcinschi Nina
 
Institutul de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu”
 
Disponibil în IBN: 20 august 2019


Rezumat

Romanul românesc din ultimele decenii tinde să expulzeze tema iubirii (ca trăire afectivă nemijlocită), prin situarea ei într-un regim metaliterar, de dialog cu memoria genului. Cercetând modul în care a evoluat imaginarul amoros în literatura europeană, ajungem la concluzia că forma cea mai impactantă cultural a fost erotologia iubirii-pasiune. Iubirea-agape, cea a conjugalității în acord cu morala creștină, a fost puțin frecventată de scriitori, servind cel mai adesea drept rampă de acces la iubirea-eretică. Nicolae Dabija este printre puținii scriitori contemporani care mai abordează tema dragostei, prin racordare la tradiția discursului amoros. Scriitorul încearcă o conciliere a mitului iubirii-pasiune cu iubirea creștinească, sacrificială, care se împlinește prin căsătorie. În Romanul temă pentru acasă, elementele mitologice ale iubirii-pasiune se conjugă cu cele ale iubirii-agape, pentru a se aminti lumii postmoderne că iubirea este darul existențial cel mai prețios.

Cuvinte-cheie
iubirea-pasiune, iubirea-agape, mit, conjugalitate, sacrificiu

Dublin Core Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<oai_dc:dc xmlns:dc='http://purl.org/dc/elements/1.1/' xmlns:oai_dc='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd'>
<dc:creator>Corcinschi, N.</dc:creator>
<dc:date>2019</dc:date>
<dc:description xml:lang='ro'><p>Romanul rom&acirc;nesc din ultimele decenii tinde să expulzeze tema iubirii (ca trăire afectivă nemijlocită), prin situarea ei &icirc;ntr-un regim metaliterar, de dialog cu memoria genului. Cercet&acirc;nd modul &icirc;n care a evoluat imaginarul amoros &icirc;n literatura europeană, ajungem la concluzia că forma cea mai impactantă cultural a fost erotologia iubirii-pasiune. Iubirea-agape, cea a conjugalității &icirc;n acord cu morala creștină, a fost puțin frecventată de scriitori, servind cel mai adesea drept rampă de acces la iubirea-eretică. Nicolae Dabija este printre puținii scriitori contemporani care mai abordează tema dragostei, prin racordare la tradiția discursului amoros. Scriitorul &icirc;ncearcă o conciliere a mitului iubirii-pasiune cu iubirea creștinească, sacrificială, care se &icirc;mplinește prin căsătorie. &Icirc;n Romanul temă pentru acasă, elementele mitologice ale iubirii-pasiune se conjugă cu cele ale iubirii-agape, pentru a se aminti lumii postmoderne că iubirea este darul existențial cel mai prețios.</p></dc:description>
<dc:source>Filologia modernă: realizări şi perspective în context european (Ediţia 12) 65-69</dc:source>
<dc:subject>iubirea-pasiune</dc:subject>
<dc:subject>iubirea-agape</dc:subject>
<dc:subject>mit</dc:subject>
<dc:subject>conjugalitate</dc:subject>
<dc:subject>sacrificiu</dc:subject>
<dc:title><p>Recuperări ale iubirii creștinești &icirc;n literatura contemporană</p></dc:title>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
</oai_dc:dc>