Modalități de sporire a rezilienței la burnout a cadrului didactic școlar
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
833 63
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-26 17:38
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.9.07:37.011.31 (1)
Psychology (3361)
Fundamentals of education. Theory. Policy etc. (3882)
SM ISO690:2012
BALODE, Neli. Modalități de sporire a rezilienței la burnout a cadrului didactic școlar. In: Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială , 2019, nr. 2(55), pp. 61-70. ISSN 1857-0224.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologie. Pedagogie Specială. Asistenţă Socială
Numărul 2(55) / 2019 / ISSN 1857-0224 /ISSNe 1857-4432

Modalități de sporire a rezilienței la burnout a cadrului didactic școlar

Enhancing teacher’s resilience to burnout

CZU: 159.9.07:37.011.31

Pag. 61-70

Balode Neli
 
Universitatea Liberă Internaţională din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 6 august 2019


Rezumat

Articolul prezintă evaluarea eficienței unui program de intervenție pentru creșterea rezilienței cadrului didactic școlar la burnout prin consolidarea competențelor emoționale și relaționare. Participanți la studiu sunt 18 cadre didactice cu predare la ciclul gimnazial și liceal, nouă dintre aceștea au constituit grupul experimental, atras în ședințele de lucru al programului, desfășurat în formă de training psihologic, grupul de control fiind constituit din nouă cadre didactice, care doar au completat protocoalele de psihodiagnostic la etapele pre-, postintervenție și la etapa follow-up. Eiciența programului a fost estimată prin compararea scorurilor obținute în grupul experimental și grupul de control în urma aplicării Scalei OLBI (Oldenburg Burnout Inventory), elaborată de E. Demerouti et. al., și Scalei Satisfacția trebuințelor psihologice de bază în organizație (autonomie, relaționare și competență), elaborată de Anja Van Den Broeck et. al. În urma programului de intervenție grupul experimental a înregistrat o diminuare progresivă a nivelului burnout la toate trei etape de măsurare, diminuarea devenind mai accentuată la etapa follow-up, și o creștere graduală a satisfacției trebuințelor în autonomie, relaționare și competență în organizație, comparativ cu grupul de control

The article evaluates the efficacy of an intervention program aimed to enhance the teacher’s resilience to burnout by developing their emotional and relational competencies. Participants to the study are 18 middle and high school teachers, nine of them constituted the experimental group, included in the intervention sessions, delivered as a psychological training, while other nine teachers formed the control group, which merely completed the psychodiagnostic instruments at the pre-, postintervention, and follow-up stages. The program efficacy was estimated by comparing the results, registered by the experimental and control group, after application of OLBI (Oldenburg Burnout Inventory) developed by Demerouti et. al., and Satisfaction of Psychological Needs (autonomy, relatedness, and competence) in Organisation Scale of Anja Van Den Broeck et. al. A gradual reduction of burnout level was registered in the experimental group at all three measuring stages, a more significant reduction being attested at the follow-up stage, also a gradual increase in satisfaction of autonomy, relatedness and competence needs in organization as compared to control group.

Cuvinte-cheie
Burnout, cadre didactice școlare, dezangajare, epuizare, satisfacția trebuințelor psihologice în autonomie, relaționare, competență în organizație,

burnout, school teachers, exhaustion, disengagement, satisfaction of psychological needs in autonomy, relatedness and competence in organization