Mathematical modelling of teeth contact in precessional transmission
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
777 4
Ultima descărcare din IBN:
2020-08-16 06:01
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
621.833:519.8 (2)
Machine elements. Motive power engineering. Materials handling. Fixings. Lubrication (68)
Operational research (OR): mathematical theories and methods (167)
SM ISO690:2012
BOSTAN, Viorel, BOSTAN, Ion, VACULENCO, Maxim, ŢOPA, Mihai. Mathematical modelling of teeth contact in precessional transmission. In: Journal of Engineering Sciences, 2019, vol. 26, nr. 1, pp. 21-40. ISSN 2587-3474. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2640031
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Journal of Engineering Sciences
Volumul 26, Numărul 1 / 2019 / ISSN 2587-3474 /ISSNe 2587-3482

Mathematical modelling of teeth contact in precessional transmission

Modelarea matematică a contactului dinţilor în transmisia precesională

DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2640031
CZU: 621.833:519.8

Pag. 21-40

Bostan Viorel, Bostan Ion, Vaculenco Maxim, Ţopa Mihai
 
Technical University of Moldova
 
Disponibil în IBN: 7 mai 2019


Rezumat

The article deals with the development of the 2K-H precessional toothed gear with convexconcave contact of the teeth. The teeth flanks of the satellite are described in the circular arc, and the central wheels - with convex / concave profiles. The article addresses issues of increasing the convex-concave contact load bearing capacity by identifying the conjugated profiles with the small difference in the curvature radius. The design of the contact takes into account the decrease of the friction sliding between the conjugated flanks in view of the increase of the mechanical efficiency of the transmission. The synthesis of the toothed precessional gear is based on the study of the kinematics of the contact point and of the rational co-ration of the conjugated flanks curvature radii . The geometry of the teeth contact is analyzed according to the parametric configuration [Zg‒;±1] and is modified by concrete technical solutions aiming at increasing the load bearing capacity and energy efficiency of the contact. The paper describes: the new processes basic principles of the teeth generation by spatial rotation and rolling, which allow the manufacture of conical toothed wheels with varying convex/concave profile of the teeth.

Articolul se referă la dezvoltarea angrenajului precesional dinţat 2K-H cu contact convex-concav al dinţilor. Flancurile dinţilor satelitului sunt descrise în arc de cerc, iar a roţilor centrale cu profiluri convex/concave. În articol sunt abordate probleme privind majorarea capacităţii portante a contactului convex-concav prin identificarea profilurilor conjugate cu diferenţa mică a razelor de curbură. La proiectarea contactului se ţine cont de diminuarea alunecării de frecare între flancurile conjugate din perspectiva majorării randamentului mecanic al transmisiei. Sinteza angrenajului precesional dinţat se bazează pe studiul cinematicii punctului de contact și al coraportului raţional a razelor de curbură a flancurilor conjugate. Geometria contactului dinţilor este analizată în funcţie de configuraţia parametrică [Zg‒θ;±1] și este modificată prin soluţii tehnice concrete având ca scop sporirea capacităţii portante și eficienţei energetice a contactului. În articol sunt descrise: principiile de bază a procedeelor noi de generare a dinţilor prin rostogolire-rulare spaţială, care permit fabricarea roţilor dinţate conice cu profil convex/concav variabil al dinţilor.

Cuvinte-cheie
precessional transmissions, convex-concave contact, kinematics of the contact point, generation of teeth with varying convex/concave profile,

transmisii precesionale, contact convex-concav, cinematica punctului de contact, generarea dinţilor cu profil convex/concav variabil