Aportul artistelor plastice la dezvoltarea graficii de șevalet din Basarabia
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
714 4
Ultima descărcare din IBN:
2020-10-16 11:47
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
76(498.7)+76.071.1-055.2(498.7) (1)
Graphic art, printmaking. Graphics (131)
SM ISO690:2012
RAŞCHITOR, Tatiana. Aportul artistelor plastice la dezvoltarea graficii de șevalet din Basarabia. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2018, nr. 1(32), pp. 169-174. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 1(32) / 2018 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Aportul artistelor plastice la dezvoltarea graficii de șevalet din Basarabia

The contribution of female artists to the development of easel graphics in Bassarabia

CZU: 76(498.7)+76.071.1-055.2(498.7)

Pag. 169-174

Raşchitor Tatiana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 10 aprilie 2019


Rezumat

Prezentul articol dezvăluie rolul și aportul artistelor la constituirea artei moderne în Basarabia și în cadrul acesteia a domeniului graficii de șevalet. Sunt identificați factorii esențiali care au modelat panorama artistică din Basarabia și numiți artistele plastice care au contribuit prin creația și activitatea lor la dezvoltarea domeniului graficii de șevalet. Formularea problemei în acest mod a permis identificarea unor aspecte tăinuite și reevaluarea unor presupuneri și judecăți, dar și înțelegerea raportului între genuri în cadrul activității artistice. Studiul a scos la iveală rolul de pionier al pictoriței Eugenia Maleșevschi, care printre primii a început să abordeze tehnicile stampei, să desfășoare o activitate didactică, artistică și organizatorică. Printre artistele din a doua generație, de după 1918 se remarcă graficiana Tania Baillayre-Ceglokoff, precum și creația timpurie a graficienei Elisabeth Ivanovschi și pistorițelor Ada Zevin și Eugeniei Gamburd.

This article presents the role and contribution of the female artists in establishing the modern art in Bassarabia, and within this field — easel graphics. The author identifies the essential factors which shaped the art scene in Bassarabia and the female artists who have contributed through their creation and activity to the development of easel graphics. The formulation of the problem in this manner made it possible to identify some hidden aspects and the reevaluation of some presumptions and opinions, as well as the understanding of the gender ratio in this field. The study revealed the role of a pioneer undertaken by the painter Eugenia Maleshevschi, who was among the first artists who began to approach the art of engraving, to conduct a didactic, artistic and organizational activity. Among the first artists of the second generation, after 1918, it is worth mentioning the graphic artist Tania Baillayre-Ceglokoff, as well as Elisabeth Ivanovschi, and the painters Ada Zevin and Eugenia Gamburd for their early works

Cuvinte-cheie
grafică, artă plastică, Basarabia, stampă, desen,

graphic, art, Bassarabia, engraving, drawing