Optimizarea valențelor liberale și sociale ale competențelor: reflecții în contextul educației constructiviste
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
719 23
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-11 15:52
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.035 (128)
Education (14208)
SM ISO690:2012
POSŢAN, Liliana. Optimizarea valențelor liberale și sociale ale competențelor: reflecții în contextul educației constructiviste. In: Acta et commentationes (Ştiinţe ale Educaţiei), 2018, nr. 3(14), pp. 93-98. ISSN 1857-0623.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Acta et commentationes (Ştiinţe ale Educaţiei)
Numărul 3(14) / 2018 / ISSN 1857-0623 /ISSNe 2587-3636

Optimizarea valențelor liberale și sociale ale competențelor: reflecții în contextul educației constructiviste

Optimization of liberal and social values of competencies: reflections in the context of constructive education

CZU: 37.035

Pag. 93-98

Posţan Liliana
 
Universitatea de Stat din Tiraspol
 
 
Disponibil în IBN: 3 aprilie 2019


Rezumat

Articolul propune o perspectivă de analiză structurală a competențelor în contextul paradigmei constructiviste a învățării și pune în valoare modelul quadratic al competenței (Delors), Susținem că, acest model echilibrează acțiunile „pragma” și „axia” ale persoanei competente într-o economie competitivă și o societate coezivă și moderează abordarea liberală a educației prin introducerea unității de competență a învăța să fii împreună cu alții. Analizând succint unele teze ale constructivismului, constatăm că, prin cele două direcții de cercetare - cognitivă și socială, teoreticienii modelului constructivist deliberează între abordarea centripetă și centrifugă a învățării în raport cu elevul. Bazându-ne pe studii și date statistice, afirmăm că, extinderea elementelor constructive ale competenței de la a ști spre a ști să fii împreună cu… atestă deficitul competențelor sociale, manifestate non-internet de către generațiile digitalizate, dar și fortificarea rolului atitudinilor și conturarea suportului valoric al competenței.

The article proposes a perspective of structural competence analysis in the context of the constructivist paradigm of learning and highlights the quadratic model of competence (Delors). We claim that this model balances the ,,pragma’’ and ,,axia’’ actions of a competent person in a competitive economy and a cohesive society and moderates the liberal approach of education through the introduction of the competence unit learn to be together with others. Looking briefly over some constructivism theses, we ascertain that through those two social and cognitive research directions, the theoreticians of the constructivism model deliberate between the centripetal approach of learning in relation with the student and the centrifugal one. Based on studies and statistical data, we claim that the extension of the constructive elements of the competence to learn to know to be together with certifies the lack of social competencies, which are non-internet manifested by digitized generations, also the strengthening of the attitudes role and the outlining of the value support of the competence.

Cuvinte-cheie
competențe, abordare trinivelara și quadratica a competențelor, constructivism, educație constructivistă, valențe liberale și sociale ale competențelor.,

competencies, three levels and quadratic approach of competencies, constructivism, constructivist education, liberal and social valences of competencies.