Rolul autoeficienței în afirmarea motivației de realizare a tinerilor din mediul universitar
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
949 31
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-17 15:35
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.9(075.8) (5)
Psychology (3365)
SM ISO690:2012
RUSNAC, Svetlana, AŞEVSCHI, Ioana. Rolul autoeficienței în afirmarea motivației de realizare a tinerilor din mediul universitar. In: EcoSoEn, 2018, nr. 4, pp. 105-113. ISSN 2587-344X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
EcoSoEn
Numărul 4 / 2018 / ISSN 2587-344X /ISSNe 2587-425X

Rolul autoeficienței în afirmarea motivației de realizare a tinerilor din mediul universitar

The role of self-efficacy in affirming the achivement motivation in the university students

CZU: 159.9(075.8)

Pag. 105-113

Rusnac Svetlana, Aşevschi Ioana
 
Universitatea Liberă Internaţională din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 8 decembrie 2018


Rezumat

Studiul prezentat în acest articol și-a propus să verifice, de ce unii studenți perseverează în provocări academice și personale pentru a realiza succesul, în timp ce alții nu se angajează pe deplin și urmăresc doar scopul de a evita eșecul academic? Este oare, după cum au constatat A. Bandura și alți cercetători, autoeficiența un element central al motivației, al orientării spre succes? Cercetarea s-a efectuat pe un eșantion alcătuit din 245 de tineri, studenți din anii de studii I-IV din câteva universități din Republica Moldova. Pentru verificarea acestei ipoteze au fost utilizate două scale. Scala de autoeficientă elaborată de A. Bandura, care măsoară autoeficiența generală și socială, a fost utilizată pentru vorbitorii de limbă rusă în varianta tradusă și validată de Л. Бояринцева, pentru studenții vorbitori de limbă română – tradusă, adaptată și validată de autori. Scala Mehrabian de Motivație a Realizării a fost utilizată în varianta rusă modificată de М.Ш. Магомед-Эминов, tradusă, adaptată și validată de autori pentru utilizare în limba română.Analiza statistică a datelor căpătate în cadrul cercetării a stabilit că motivația realizării pe care o împărtășesc studenții este influențată de credințele privind autoeficiența. Însă doar o treime din respondenți dețin o orientare motivațională spre succes, ceilalți fiind dominați de tendința de evitare a eșecului, un motiv extrinsec care constă în adaptarea la aprecierile și evaluările externe. Calculele privind autoeficiența indică la o cotă mică a studenților cu autoeficiență generală înaltă – mai puțin de 8%, aproape 2/3 dețin credințe privind o autoeficiență medie, iar circa ¼ - joasă. Pentru autoeficiența socială s-au calculat valori joase pentru ¼ din respondenți, medie – pentru aproape jumătate, înaltă – circa 30%. Constatările studiului sugerează nevoia de efort al cadrelor didactice universitare și serviciilor universitare specializate în a sprijini dezvoltarea motivației intrinsece a studenților prin consolidarea autoaprecierilor, inclusiv ale propriei eficiențe, motivația învățării și devenirii profesionale fiind una din soluțiile importante în sporirea calitatății pregătirii profesionale a tinerilor.

The purpose of the present study is to verify why some university students show perseverance and face academic and personal challenges in order to achieve success, while others do not fully involve themselves such avoiding the failure? Is self-efficacy, as stated by Bandura and other researchers, a central element of motivation and orientation to success? The study sample consists of 245 young people, students of I-IV academic year from several universities of Moldova. Two scales were used to verify the formulated hypothesis. The self-efficacy scale of A. Bandura was used to measure the general and social self-efficacy, for Russian speaking subjects we used the Russian version adapted by Л. Бояринцева and for Romanian speaking subjects the Romanian version adapted and validated by authors. Also the Achievement Motivation Scale of Mehrabian was used, the version adapted by М.Ш. Магомед-Эминов for Russian speaking population and the version translated, adapted and validated by authors for Romanian speaking population. The statistical analysis of data demonstrate that achievement motivation is related to the person believe about its own self-efficacy. One third of the respondents demonstrates a motivational orientation to success, the rest showing the tendency to avoid failure, an extrinsic motive for adaptation to external assessment and evaluation. According to data related to self-efficacy less than 8% of students report a high level of general self-efficacy, 2/3 report a medium level, and ¼ a low level. Low level of social self-efficacy was reported by ¼ of respondents, medium level by nearly half of the total number of subjects and a high level by 30%. The study results envisage the necessity for the university teaching stuff and for specialized university services to support and facilitate the development of student’s intrinsic motivation through enhancing their self-esteem, as well as their self-efficacy, learning motivation and professional constitution as an important solution for providing a better quality of initial/professional education to young people. universitar

Cuvinte-cheie
autoeficiență, eșec, motivaţie,

motivația realizării, succes.