Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
949 31 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-17 15:35 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
159.9(075.8) (5) |
Psychology (3365) |
SM ISO690:2012 RUSNAC, Svetlana, AŞEVSCHI, Ioana. Rolul autoeficienței în afirmarea motivației de realizare a tinerilor din mediul universitar. In: EcoSoEn, 2018, nr. 4, pp. 105-113. ISSN 2587-344X. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
EcoSoEn | ||||||
Numărul 4 / 2018 / ISSN 2587-344X /ISSNe 2587-425X | ||||||
|
||||||
CZU: 159.9(075.8) | ||||||
Pag. 105-113 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Studiul prezentat în acest articol și-a propus să verifice, de ce unii studenți perseverează în provocări academice și personale pentru a realiza succesul, în timp ce alții nu se angajează pe deplin și urmăresc doar scopul de a evita eșecul academic? Este oare, după cum au constatat A. Bandura și alți cercetători, autoeficiența un element central al motivației, al orientării spre succes? Cercetarea s-a efectuat pe un eșantion alcătuit din 245 de tineri, studenți din anii de studii I-IV din câteva universități din Republica Moldova. Pentru verificarea acestei ipoteze au fost utilizate două scale. Scala de autoeficientă elaborată de A. Bandura, care măsoară autoeficiența generală și socială, a fost utilizată pentru vorbitorii de limbă rusă în varianta tradusă și validată de Л. Бояринцева, pentru studenții vorbitori de limbă română – tradusă, adaptată și validată de autori. Scala Mehrabian de Motivație a Realizării a fost utilizată în varianta rusă modificată de М.Ш. Магомед-Эминов, tradusă, adaptată și validată de autori pentru utilizare în limba română.Analiza statistică a datelor căpătate în cadrul cercetării a stabilit că motivația realizării pe care o împărtășesc studenții este influențată de credințele privind autoeficiența. Însă doar o treime din respondenți dețin o orientare motivațională spre succes, ceilalți fiind dominați de tendința de evitare a eșecului, un motiv extrinsec care constă în adaptarea la aprecierile și evaluările externe. Calculele privind autoeficiența indică la o cotă mică a studenților cu autoeficiență generală înaltă – mai puțin de 8%, aproape 2/3 dețin credințe privind o autoeficiență medie, iar circa ¼ - joasă. Pentru autoeficiența socială s-au calculat valori joase pentru ¼ din respondenți, medie – pentru aproape jumătate, înaltă – circa 30%. Constatările studiului sugerează nevoia de efort al cadrelor didactice universitare și serviciilor universitare specializate în a sprijini dezvoltarea motivației intrinsece a studenților prin consolidarea autoaprecierilor, inclusiv ale propriei eficiențe, motivația învățării și devenirii profesionale fiind una din soluțiile importante în sporirea calitatății pregătirii profesionale a tinerilor. |
||||||
Cuvinte-cheie autoeficiență, eșec, motivaţie, motivația realizării, succes. |
||||||
|